"A gyakorlás intenzitása
A
gyakorlásunk intenzitását sokszor az határozza meg, hogy mi
motivál bennünket. Egyes embereket az motivál, ami elől el
akarnak menekülni. E motiváció egyik remek példája Milarepa, a
tibeti jógi. Az anyja utasításának engedelmeskedve, hogy
pusztítsa el az ellenségeit, harmincöt embert ölt meg a fekete
mágia segítségével. Miután ezt megtette, felsejlettek előtte a
tettei karmikus következményei. A karmikus visszahatásoktól való
félelem olyan motivációt adott neki, hogy majdnem szakadatlanul
gyakorolt évtizedeken keresztül. Nem csak a felszabadulást érte
el egy életen belül, hanem az országa egyik legbefolyásosabb
spirituális tanítója lett, és még ma is világítótoronyként
ragyog szelleme.
A
motiváció másik oldala az a vágy, hogy elérjük, amit
szeretnénk. Jágjavalka Risi azt mondja a Brihad-áranjaka
Upanisadban,
hogy a határtalan tudat megvalósításának eksztázisa
egymilliárdszor nagyobb, mint a hatalom, szex és pénz
kombinációjából eredő maximális öröm kombinációja által
elérhető eksztázis. Ácsárja Gaudapáda azt mondja, hogy a
határtalan tudat elérésének eksztázisa túl van a szavakkal
kifejezhetőn. A jóginak azzal kell motiválnia magát, hogy ezekre
a szintekre törekszik. Ha nem tudjuk, hogy hová tartunk, akkor
valahol máshol fogunk kikötni. Ideális esetben egyidejűleg
motiváljuk magunkat a spirituális gyakorlat pozitív eredményeinek
lehetőségével és a negatív eredmények megfontolásával,
melyeket elkerülhetünk általa. Így elérhetjük a gyakorlás
legnagyobb intenzitását ez gyorsan elvezet a sikerhez, ahogy
Patandzsalí mondja (Jóga-szútra
1.21).
Isten
kegyelme
A
spirituális felszabadulás elérésének legfontosabb tényezője
Isten kegyelmének megnyilvánulása. Patandzsalí, a Jóga-szútra
szerzője elmagyarázza: szamádhi
sziddhi ísvara-pranidhánát,
vagyis a szamádhi
elérhető az isten iránti odaadás által (Jóga-szútra
1.45). Hogyan tudjuk vonzani Isten kegyét? Azáltal, ha intenzív
szeretettel fordulunk felé. Az Úr Krisna azt mondja Ardzsunának,
hogy semmi sem annyira ellenállhatatlan Isten számára, mint a
hívei szeretete (Bhagavad-gítá
12.20). Isten nem tud mást tenni, mint a kegyében részesíti a
hívét, aki önzetlenül szereti. De ehhez az szükséges, hogy
anélkül szeressük Istent, hogy bármit kérnénk cserébe – hogy
azért szeressük istent, ami, és nem azért, mert képes
teljesíteni a vágyunkat a spirituális felszabadulás vagy akár
anyagi tárgyak elérésére. Amikor szerelmesek vagyunk, nem akarjuk
azt azzal elrontani, hogy állandóan szívességet kérünk a
szerelmünktől. Máskülönben a partnerünk azt gondolhatná, hogy
nem ő érdekel, hanem a képessége, hogy szívességet tegyen
nekünk.
Hogyan
szerethetjük önzetlenül Istent úgy, hogy nem kérünk többet
semmit? Ez akkor lehetséges, ha már legalább egy pillanatra
megtapasztalhattuk Isten jelenlétét, miután megtapasztalták az
isteni megnyilvánulás valamilyen formáját. Miután megláttuk,
hogy Isten a határtalan szépség, korlátlan szeretet, kreativitás
és szabadság. Igazából nehéz lenne mást érezni, mint tiszta,
önzetlen szeretetet Isten iránt. A szöveg harmadik részében, ami
most kezdődik, azt fogjuk megtárgyalni, hogyan érhetjük el Isten
közvetlen megpillantását."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése