Újabb vendégposzt Acyutananda Dasa, azaz Kovács Attila tollából:
"Diákkorom kedvenc festőjének műve előtt álltam már egy jó ideje. A Baalbek teljesen beterítette a terem egész falát a maga közel 30 négyzetméterével. Miközben szinte pislogás nélkül ittam a látványt, újra és újra a világ legnagyobb napút-festőjének szavai lüktettek a fejemben: „Ismerem a szellemi hatalmat, világteremtő energiát, mellyel számolnom kell; semmi kétség, hogy egy még legjobb világrészbe kerülünk s kiapaszthatatlan szépségekben gyönyörködünk.”
Láthatóan
másokra is hasonló hatást tett a festmény. Mellettem egy idősebb
úr az áhítattól el-elcsukló hangon ecsetelte gondolatait a
barátainak. Pár tétova lépés után ők is a közelemben
cövekeltek le, így akaratlanul is fültanúja voltam a szavainak:
„Ilyenkor igazán érthetjük, miről is szól a Most hatalma.
Ahogyan a hatása alá kerít a festmény, megszűnnek a fölösleges
gondolatok, csak a szépség áramlását érezzük, olyan mélyen,
ahogyan általában soha. Igazából az ilyen remekművek zsenije
abban áll, hogy képesek kiragadni bennünket a gondolataink
fogságából és a jelen pillanatba helyeznek. Hiszen csak a Most, a
jelen létezik. A múlt és a jövő csak illúzió. Az elménk
zizegése, a gondolataink szakadatlan ide-oda rángató folyama
elzárja előlünk a Most mély valóságát. Ám az elmén
felülkerekedve, a pillanatba merülve szertefoszlanak a félelmekkel
teli gondolatok és megjelenik a színtiszta tudat. A jelenlét
csöndjéből pedig fölbukkan a szépség.”
Én
is felültem a gondolatai szárnyára, hiszen szóról szóra
egyezett a valóságról alkotott képünk. Aztán egy ilyenkor
megszokott, ám számomra fájó fordulattal folytatódott az idős
úr monológja. „Ez a megnyilvánulatlan valóság minden dolog
lényege. Minden más csak illúzió. Nem léteznek gondolatok,
formák, sőt, nem léteznek különálló személyek és kapcsolatok
sem. Az egyetlen létező dolog a megnyilvánulatlan tiszta tudat. A
tiszta tudatban azonban nincsenek különbségek. Isten és mi is
mind egyek vagyunk. Megérthetitek ezt, ha végiggondoljátok, hogy
önmagában a kép egyik összetevője sem váltja ki belőlünk azt
a hatást, mint amit a kép összessége. Nem váltja ki a vászon,
nem váltja ki magában egyik szín sem, és önmagában nem váltja
ki egyik forma sem, melyet a festményen látunk. Valami mélyebb,
valami megnyilvánulatlan hozza ezt elő belőlünk, melyet a
festőművész zseniálisan a műbe kódolt mindezek összhatásával.”
Minden
tiszteletem az úré, de sajnos ezen a ponton elvált a gondolataink
röpte. Hiszen elsősorban éppen az utolsó gondolatsorban
megfogalmazott világszemlélet miatt silányul minden, a Mostról
szóló magasröptű irodalom szórakoztató olvasmánnyá, melyet
viharosabb időkben elővehetünk. Kicsit meghat, feldob, majd
odébbáll. Kellemes érzéssel ölel körül egy időre, de nagyon
őszintén végiggondolva, szinte semmi nem változik igazán a
hatásukra az életünkben. Sőt, az idő előrehaladtával
szakadékszerűen szétválik a hétköznapi valóság és a
közösségi oldalakon lájkolható szép gondolatok valósága, úgy,
ahogyan az szinte minden szép elmélettel lenni szokott egy idő
után. Rosszabb esetben netán a hedonista felhangokat erősíti
mindez a mindennapi életünkben, abban az illúzióban ringatva
minket, hogy mélyül az életünk és egyre boldogabbá válunk.
Tagadhatatlan persze, hogy vannak olyan, szerencsés karmával
rendelkező emberek, akiknek a sorsába van kódolva, hogy a jóság
kötőereje sok mindenhez hozzásegítse őket. De ők fennkölt
elméletek nélkül is találnak szépet és a jót az életben,
hiszen megannyi módja és tere van ennek. Mert a karma nem válogat,
nem mérlegel: úgyis elhozza, amit korábbi cselekedeteivel saját
magának rendelt az ember.
A
karmán túllépni azonban már igazi művészet, így sajnos a
többségünk számára a Most hatalma csak távoli szép gondolat
marad egy egész életre, ha nem kutatunk tovább a forrása után.
Az idővel, a mosttal, a jelenben létezéssel kapcsolatos
gondolataink és revelációink mind közös tőről fakadnak, amit
az is alátámaszt, hogy mind megtalálhatóak az emberiség legősibb
szentírásaiban. Ezekben az írásokban és hiteles oktatóik
tanításaiban azonban jóval fontosabb mozzanatokat is találunk,
melyek túlmutatnak a Most hatalmán és valódi kontextusba helyezik
azt. Mivel a Most hatalma gondolatisága is a Védákban gyökerezik,
ezért onnan érdemes teljesebb képet kapnunk. Többek között
érdemes megismernünk a Transzcendentális Tudás hatalmát, az
Anyag Kötőerőinek hatalmát (a jóság kötőerejének kultiválása
például a jelenben élés tudománya), a Karma hatalmát, a
Szeretetteli Odaadás hatalmát és legfőképpen a Most Személyes
hatalmát is.
Ahogyan
a festmény esszenciáját és mindazt, amit közvetít, nem tudjuk
elválasztani a rajta szereplő tudatos formáktól, színektől,
ugyanúgy a valóságot sem tudjuk azzal teljesen megfogni, hogy csak
a lényegét, az esszenciáját fogadjuk el valóban létezőnek. Ha
azt mondjuk, hogy a forma és színek önmagukban nem hordozzák a
szépséget, akkor hogyan élhetnénk meg a festmény szépségét,
ha nem lenne a vásznon semmi, csak a 30 négyzetméternyi fehérség?
A szépséget csak elméletben tudjuk szétválasztani attól, aki és
ami szép. Bármely más tulajdonságot is csak elméletben tudjuk
elválasztani a tulajdonosától.
A
világ megnyilvánulatlan lényegét, a tiszta tudat esszenciáját
sem tudjuk elválasztani annak teljes valóságától, azaz az
esszencia nem egy függetlenül, önmagában létező dolog. Az
isteni létezés esszenciája a Brahman, mely minden létező dolgot
áthat és az öröklét valóságát hordozza, Isten teljes
valóságában azonban Bhagavánként létezik, aki az örökléten
túl a tudás és a boldogság teljességét is fölöleli. Ő pedig
nem más, mint Srí Krisna, aki személy. Nem valami magasabb rendű
dolognak, nem a megnyilvánulatlan esszenciának a leképezése a mi
tudatszintünkre. Isten a szentírások szerint egy személy, és ha
józan paraszti ésszel végiggondoljuk, akkor mi is láthatjuk, hogy
az élet általunk tapasztalt legmagasabb szintű megnyilvánulása a
személyes tudat, az ember tudata. Minél fejletlenebb az élet,
annál kevésbé nyilvánulnak meg a személyesség jellemzői az
élőlény tudatában. Gondoljuk végig például azt, hogy a
baktérium vagy az ember létezése bír személyesebb jellemzőkkel.
És
hogy miért olyan elterjedt mégis a „minden forma, változatosság,
elkülönült személyes lét és kapcsolat illúzió, mert mind
Egyek vagyunk” gondolata a Most hatalmának népszerű elméletéhez
kapcsolódva? A festmény példája ezt is megmutatja. A vászonra
festett formák és színek formái tényleg illuzórikusnak tűnnek,
hiszen a képen látható építmény csak mintázza a valóságot,
nem azonos például egy kézzel fogható építménnyel. Nincs ott
valóságos templom, emberi alak, vagy a fantasztikus napút, csak a
tudatunkban jelenik meg ez a kép. Eddig jut a fenti gondolat és
sajnos nem lép tovább, pedig ez csak részigazság. Van még tovább
is: a nyúl ürege mélyebb, mint gondolnánk. A vásznon látható
életkép ugyanis arra hivatott, hogy leképezze a valóság, az élet
momentumait. A kép formái és színei tehát valóságos formákat
és színeket mintáznak, csak egy leképezett dimenzióban.
Ehhez
hasonlóan Isten, a Festőművész nélkül az anyag csak egy
élettelen fehér vászon, ami nélkülöz minden változatosságot
és formát. A világunk azért tűnik mégis élőnek, mert Krisna
saját magát és a lelki világot tükrözi az anyag vásznára:
behatol az anyagi elemekbe és ezáltal életet, változatosságot ad
neki. Így biztosítja az énkép, a fizikai elemek, a vonzódás és
az élmény megnyilvánulását. Ezután belső, lelki energiája
által formát ad az anyagnak és biztosítja, hogy mindezek
kölcsönhatásba is léphessenek egymással. Vagyis létrejön egy
olyan festmény, mely a valóságos világ alapján – valóságos
színeket, valóságos formákat mintázva – készült, de mivel az
anyag élettelen vásznára festették, halottnak tűnik. Bármennyire
is kapaszkodunk hát a valóság és a boldogság után, ha nem
vagyunk tudatában annak, hogy ez csak egy kétdimenziós festmény,
torz tükörképe a valóságnak, az mindig ki fog csúszni a kezeink
közül, hiszen csupán az élettelen anyagot, a vásznat markoljuk.
Ha azonban tudatában vagyunk annak, hogy a világunk minden
rezdülése, változatossága, vonzó momentuma, minden formája és
minden emberi kapcsolata Istenen és az ő belső energiáján
alapszik, akkor a világ alkalmassá válik arra, hogy közelebb
vigyen bennünket a valósághoz, az eredeti helyzetünkhöz és a
boldogsághoz.
Az
szinte semmit nem segít ebben, ha csak a dolgok megnyilvánulatlan
lényegét fogadjuk el valóságosnak, hiszen minden, amit
érzékelünk, az eredeti megfelelőjének a tükröződése. Vagyis
vannak színek, formák, van természet, van valódi szépség,
szeretet és kapcsolat a teljes, lelki valóságban. Szeretet és
kapcsolat pedig személyek között létezik. Így a lelki
megvalósítás útján kardinális kérdés, hogyan viszonyulunk
Istenhez: mint egy személyhez, vagy mint valamiféle
megnyilvánulatlan esszenciához. Mindenki eldöntheti, hogy vajon
Isten melyik változatban enged bennünket közelebb Magához, az ő
személyes valóságához, a Most Személyes hatalmához."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése