"A karma második típusa, a szancsita az a karma, melyet már létrehoztunk a múltbeli tetteinkkel, de még nem hozta meg a gyümölcsét. Még nem vált aktívvá, mert a megérésének körülményei még nem nyilvánultak meg. De ne kételkedjünk benne, hogy annak ellenére, hogy még nem vált aktívvá, a karmikus tárházunk (karmásaja) tele van olyan karmával, amely arra vár, hogy működésbe léphessen. Az Úr Krisna is azt mondja: „ Te meg én is időtlen idők óta létezünk, és sok életünk volt már. A különbség közöttünk az, hogy én emlékszem előző megtestesüléseimre, te pedig nem.” (Bhagavad-gítá 4.5). Ez a majdnem végtelen számú előző megtestesülés elegendő lehetőséget adott nekünk a karma gyűjtésére, és ahogy Patandzsalí mondja: „Az átlagember esetében ezek a karmák kevertek, vagyis jelentős mennyiségű negatív karmát is tartalmaznak.” (Jóga-szútra 4.7).
A
szancsita
karma megszüntetésének egyetlen megbízható módja, ha azelőtt
hatástalanítjuk, mielőtt meghozná gyümölcsét. Ezt úgy
tehetjük meg, hogy elérjük a spirituális felszabadulást, mielőtt
a gyümölcsök beérnek. A spirituális szabadság állapotának
elérésekor a karma magjai megpörkölődnek és nem képesek többé
gyümölccsé érni. Jegyezzük meg, hogy ez a megközelítés
érvényes a szancsita
karmára, de nem érvényes a prarábdha
karmára. A szancsita
karma megérése általában a következő megtestesülés
elérésekor, vagy közvetlenül előtte következik be. Ez azt
jelenti, hogy a tárházunkban lévő összes szancsita
karma közül az, amellyel a legsürgősebben foglalkozni kell,
prarábdha
karmává válik, hogy létrehozza újabb megtestesülésünket.
Innentől kezdve a prarábdha
karma ilyen vagy olyan formában ki fog bontakozni, míg a fennmaradó
szancsita
karmát még lehet hatástalanítani. Ha ezt megfelelően
megfontoljuk és alaposan megértjük, ezt a tényt erős motiváló
erőként tudjuk használni a gyakorlásunk intenzitásának és
kifinomultságának növelésére, mivel mindkét tényező képessé
fog tenni bennünket a szancsita
karma semlegesítésére.
A
karma harmadik típusa, a krijamána
karma az, amit most hozunk létre és amely a jövőben fogja
meghozni gyümölcsét. Jelenlegi gondolataink és tetteink
határozzák meg azt, akik a jövőben leszünk. A krijamána
karma megvizsgálása megérteti velünk, hogy ebben a pillanatban
hozzuk létre azt, akik a jövőben leszünk. Bármik is voltunk a
múltban, bármilyen korlátaink is voltak, hagyjuk azt magunk mögött
és bátran hozzuk létre a lelki gyakorlatunk által azt az új
személyt, akivé válni szeretnénk a jövőben. Ennek a jövőnek
nem kell feltétlenül sok év vagy élet múlva bekövetkeznie,
hanem a most-tól számítva mér a következő pillanatban kezdődik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése