"A harmadik ásramát vánapraszthának nevezik (erdőlakó-időszak), mely körülbelül 50 és 75 éves életkor között tart. A név azt a tényt tükrözi, hogy az ókori társadalomban az emberek ebben az életszakaszban leegyszerűsítették az életszükségleteiket, és természetközeli helyre költöztek az inspiráció és a gyakorlás érdekében. A védikus korszakban a vánapraszthák elérhetők voltak a család és a társadalom számára tanácsadó minőségben, de a gyakorlási idejük már sokkal több volt, mivel a hivatásbeli kötelességeik leredukálódtak és a gyerekeik is már gondoskodtak magukról. Miközben a gyakorlással töltött teljes idő megduplázódik vagy még több lesz, csökkenthetjük az ászana-gyakorlásra fektetett hangsúlyt, miközben jelentősen növeljük a pránájámára fordított időt, és a meditáció veszi át a központi szerepet.
A
vánaprasztha ásrama központi fókusza a spiritualitás és
a szamádhira történő felkészülés. Ez a lényeges lépés,
ami manapság hiányzik, általában az anyagi céljaink miatt. Az
életünk bizonyos pontján el kell döntenünk, hogy mi fontosabb –
a pénztárcánk vagy a szívünk, a lelkünk. Ha a lelket
választjuk, az nem is feltétlenül jelenti azt, hogy az anyagi
helyzetünk csődbe megy, de általában az anyagi igényeink
csökkentését feltételezi.
Ez
manapság egy probléma, mivel arra tanítanak, hogy a fogyasztás
magasabb és magasabb szintjére törekedjünk, ahogy öregszünk. Ez
az idősebbek degradálásának egyik módja, mivel régebben
bölcsebbek lettek ahelyett, hogy a fiatalokkal versenyeznének a
korlátlan források és fogyasztás porondján. A jóga azt jelenti,
hogy függetlenné kell válnunk a külső stimulusoktól. Ez a
függetlenség több időt hagy a spirituális gyakorlatra, mivel
kevesebb időt fordítunk az anyagi célok elérésére. Kezdetben
azonban minden nap be kell fektetnünk egy kis időt, hogy egyáltalán
elérjük ezt a függetlenséget.
Az
utolsó életszakasz, mely átlagosan a 75 éves kortól kezdődik, a
szannjásza, ami teljes idejű misztikust jelent. Miután a
vánaprasztha-ásrama jelentős részét a jóga különböző
ágainak szenteltük, most learathatjuk annak a gyümölcsét, hogy
szilárdan megállapodtunk a meditációban és Isten szolgálatában.
Ha
szeretnénk meghatározni, hogy mennyi időt töltsünk a
gyakorlással, meg kell állapítanunk, hogy melyik ásramában
vagy életszakaszban tartózkodunk éppen. Mivel már nem a védikus
társadalomban élünk, az ásrama-modellt nem lehet
közvetlenül alkalmazni, de általában meg tudjuk állapítani,
hogy melyik szinten állunk, és fokozatosan növelhetjük a
gyakorlásra szánt időt, ahogy megérünk, és függetlenebbé
válunk az anyagi élvezetektől. Az ásrama-modell azt is
elősegíti, hogy elgondolkodjunk, melyik irányba szeretnénk
haladni és ez hogyan befolyásolja az anyagi döntéseinket."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése