Patandzsalí
szerint a második klésa, vagyis szenvedést okozó tényező
az aszmitá, vagy én-ség, egoizmus. Az aszmitá az avidjá, vagyis
a tudatlanság következtében alakul ki, hiszen valamilyen módon
tapasztaljuk azt, hogy létezünk, de nem tudjuk, hogy kik vagyunk
valójában, vagyis nem ismerjük eredeti, spirituális
természetünket, "tiszta egónkat". Így a feltételekhez
kötött természetünk által diktált hamis azonosságokat vesszük
fel egymás után. Mivel a feltételekhez kötött természetünk és
a karmánk is állandóan változik, a hamis azonosításaink is
ennek megfelelően
váltogatják egymást. Vagyis nem állandóak. Míg, ha megismerjük
eredeti természetünket, ami a tudat, akkor rájövünk, hogy az
állandó és változatlan.
Valójában
a lélek az állandóságot, az öröklétet keresi, és a
múlandóság, az átmenetiség szenvedést okoz neki. Ez majd a
következő
két klésánál is nyilvánvaló lesz.
A
tudat hamis azonosságai háromféle kategóriába eshetnek: az első
a fizikai azonosítás, melynek során az ember azonosíthatja magát
a testével és annak kiterjedéseivel vagy a hozzá tartozó
tárgyakkal, az érzékszervei számára rendelkezésre álló, vagy
általa birtokolt tárgyakkal. Például valaki jobbnak gondolja
magát mint a másik, mert egy méregdrága sportkocsit birtokol.
Ilyenkor az összehasonlításból is származhat szenvedés, mert ha
másnak még drágább autója van, akkor ő
irigy lesz. A fizikai test átmenetisége és az ellene való
közdelem is sok szenvedés forrása lehet, például a testkép-
vagy evési zavarral küszködők
esetében.
A
második kategória a mentális azonosítás. Azonosíthatjuk
magunkat az elménkben felmerülő
gondolatokkal, érzelmekkel, állapotváltozásokkal, eszmékkel,
ideológiai vagy vallási meggyőződéssel.
Érdekes dolog, hogy akik erősen
hisznek egy eszmében, legyen az akár politikai nézet, egy vallásos
irányzat vagy életmódbeli sajátosság, gyakran hajlamossá válnak
arra, hogy fanatikusan vitatkozzanak a nézeteikről,
és kinevetik vagy lenézik azt, aki más állásponton van. Az ilyen
jellegű
fundamentalista mentális azonosítás sok konfliktusra adhat okot,
sőt,
mivel az elme is változik, előfordulhat,
hogy a meggyőződésünk
hirtelen megváltozik, és pontosan az eddigi ellentétét kezdjük
gondolni vagy vallani.
Az
egoizmus harmadik fajtája a kezdő
spiritualisták sajátja, akik elméletben nagyon fejlettnek
gondolják magukat, de a valóságban még nem szabadultak meg a
hamis egó hatásától, és így a spiritualitásban is még hosszú
utat kell bejárniuk. Ők
a közbülső
állomásokat hajlamosak végső
állapotnak tekinteni. Gyakran idealizálják Istent és a hozzá
fűződő
viszonyukat, és megtapasztalásaikban sokkal több a képzelgés,
mint a valós spirituális élmény.
Az
egó rétegeinek lehámozása hosszadalmas feladat, nagy türelmet,
őszinteséget
és alázatot igényel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése