Újabb részlet Gregor Maehle Meditáció-könyvéből:
"A zsonglőr transz-szerű állapotba esik, amikor sikeresen zsonglőrködik annyi tárggyal, amennyit a tudatos elméje már nem tud nyomon követni. Hasonlóképpen, G.I. Gourdijeff magasabb tudatállapotot ért el a tanítványainál, amikor olyan táncot kellett végezniük, melyben mindegyik végtagjuk más ütemre mozog és más mozdulatot végez, mint a többi. A tudatos elme többé már nem tudja nyomon követni a történéseket, és belép a „zónába”. Hasonló módon áramlik a rádzsa-jógí elméje felfelé a magasabb tudatállapotok felé, amikor az elmének egyszerre kell nyomon követnie a csakrák színeit, sziromszámát, elemeit (a mahábhútákat), a jantra formáját és a jantra színét. Mivel ehhez az elme teljes feldolgozó kapacitására – a tudatosra és a tudatalattira is – szükség van, az elme meghódol és győzedelmesen megállapodik az itt és most-ban. Ebben az állapotban végre megnyitja magát evolúciós célja – az isteni inspiráció – felé. Ezt újra le fogjuk írni e könyv harmadik részének különböző helyein, amikor a bhakti-jógáról, a meditáció spirituális dimenziójáról lesz szó.
Ahhoz
azonban, hogy az elmét eljuttassuk eddig a pontig, meg kell érteni
egy dolgot: elengedhetetlen, hogy az összes feladatot mindegyik
csakra tekintetében hajtsuk végre, és mindegyik légzésciklus
alatt az összes csakrán meditáljunk. Ha mindezeket a feladatokat
egymás után hajtjuk végre a csakrákon, és nem egyszerre, nem
fogjuk elérni a sikert, vagy csak sokkal később. Itt következik
az érvelésem: Ha már volt halál közeli élményünk, akkor
észrevehettük, hogy a halál közeledtének pillanatában az elme
felfüggesztődik, és az egész életünk leforog kis képkockákban.
Úgy tűnik, mintha az örökkévalóságig szemlélhetnénk az
életünk minden egyes tettét, és megítélhetjük, hogyan
boldogultunk, illetve hogy milyen minőségű döntéseket hoztunk.
Ezt a végítélet bibliai koncepciója is tükrözi. Az ítélethozó
valójában a saját tudatfeletti elménk, mely a saját fejünkben
ül.
Az
a képesség, hogy egyszerre jelen tudunk lenni az életünk minden
egyes pillanatában, annak köszönhető, hogy a közelgő halál
felfüggeszti az elménket, ami által visszakerülünk a tiszta
tudat (purusa,
átman,
az önvaló stb. Ezt érti Patandzsalí a tadá
drastu szvarúpé avaszthánam
(A látó megállapodik önnön természetében, a tudatban)
aforizmában (Jóga-szútra
1.3). Az olyan pillanatokban, mint a halál közeli állapot,
hirtelen megértjük, hogy a tudat számára minden egyszerre
történik. A tudat azért rendelkezik ezzel a képességgel, mert
egyáltalán nem módosítja az érzékszervi információkat, csak
tudatos róluk."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése