"Az amrita elégetése egyenértékű a lunáris életerő elveszítésével, ami életadó, tápláló és anabolikus hatású. A test legyengítésén, valamint a halál és a betegségek vonzásán túl, az amrita elveszítése az elmét is meggyengíti. Minél gyengébb az elménk, annál hajlamosabb lesz a külső stimulusok, mint az étel, szex, drog, pénz, hatalom és szórakozás által fenntartani az egyensúlyát. Az erős és életteli elme egyensúlyához csupán a bennünk lévő isteni természet, valamint a rajtunk kívül lévő kozmikus isteni természet megvalósítására támaszkodik. A hold-prána, vagy amrita elveszítése által az elménk elveszíti belső magnetizmusát, és amikor ez megtörténik, az érzékeik kifelé fordulnak és összekapcsolódnak az érzéktárgyaikkal. Mint ahogy a kormánylapát és kormányos nélküli hajó, ilyen állapotban az elme is ki van szolgáltatva az érzékek szeszélyeinek és kifelé követi azokat arz érzéki élvezet érdekében.
Risi
Vjásza azt mondja a Jóga-szútrához fűzött
kommentárjában, hogy az érzékeket a méhek rajához lehet
hasonlítani, az elmét pedig a királynőhöz (Vjásza-bhásja
2.54). Ha a királynő letelepszik, a többi méh is ugyanezt teszi.
Ha pedig kirepül, akkor a többi méh is követi. Ha azonban az elme
elveszíti a hold-pránát, az amritát, akkor
meggyengül, és követni fogja az érzékeket kifelé. Ha az elme
gyenge, akkor nem valósulhat meg a pratjáhára, a jóga
ötödik ága. A pratjáhára pontosan ezt jelenti: Az elme
kiegyensúlyozott és erős. Amikor megállapodik (a meditáció
szent tárgyán), az érzékek csupán követik a mesterüket (az
elmét), és ez a pratjáhára folyamata. A pratjáhára
nélkül nem kezdhetünk bele a magasabb elemekbe. Éppen ezért a
hold-pránát/amritát meg kell állítani és meg kell
őrizni.
A
hold-prána megállításának és elvesztése elleni
védelemnek két fizikai módja van, és ideális esetben kombinálni
kell a kettőt. Az egyik módszer a fordított pózok, például a
vállállás és a fejállás hosszú ideig tartó gyakorlása. Ezt
már leírtuk a hatodik fejezetben. A második módszer a dzsihva
bandha és annak haladóbb formája, a khecsarí múdrá
alkalmazása az amrita visszafordítására. Mint ahogy a
legtöbb jóga-technika esetében, a kettő kombinációja növeli a
siker esélyét. A khecsarí múdrá (a nyelv
meghosszabbítása, amíg nem tudjuk légzésvisszatartásra
használni), esetében az amrita elvesztése teljességgel
elkerülhető. Ha a dzsihva bandhát akarjuk használni az
amrita megállítására, akkor fokozatosan kell haladnunk,
vagyis lassan kell növelnünk a nyelv hátratekerésének
időtartamát. Minden jóga-technikát lassan és felelősségteljesen
kell bevezetni. A jógában nincsenek hirtelen ugrások."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése