"Ha ülünk, és meditáció közben csak a hangra és a képre koncentrálunk, az csak a tudatos elménket fogja lefoglalni. Ahhoz, hogy a tudatalatti elménk erejét is lefoglaljuk a meditációban, el kell sajátítanunk a pratjáhárát. Mert még ha nem is vagyunk tudatosak róla, az érzékeink még mindig kifelé fordulnak és tudat alatt vágyakat hoznak létre, hacsak nem sajátítjuk el a pratjáhárát és nem kötjük meg az összes érzékszervet a megfelelő jóga-technikák segítségével.
11a
Gyakorlat: a szaglóérzék megkötése a múla
bandha
és a nászágrai
dristi
által
Nem
lényeges, hogy a szaglóérzékkel kezdjük, vagy bármelyik konkrét
érzékkel. Azért foglalkozom mégis ezzel először, mert a föld
elemhez kapcsolódik, mely a gyökércsakrában (múládhárában)
van kódolva. Van értelme annak, hogy felfelé irányuló sorrendben
foglalkozunk a csakrákkal a hozzájuk kapcsolódó rézékszervek
által, de a meditációs technikát különböző sorrendekben lehet
sikeresen gyakorolni.
Az
emberi lény szaglóérzéke nagyon kezdetleges. A kutyák agyának
50%-a dolgozza fel a szaglásból származó információt, ezért az
ő szaglásuk sokkal fejlettebb, mint a miénk. A múládhára
csakra
aktiválásának és a szaglóérzék hozzákötésének legjobb
módja a gátzár (múla
bandha)
aktiválása. A múla
bandha
a gyökérzárat jelenti, és a gátra, mint a gerinc és az
idegrendszer gyökerére utal. A múla
bandha
megvédi az életerőt és felfelé áramoltatja azt. A
Jóga-kundaliní
Upanisad
szerint a múla
bandha
a lefelé áramló életerő, az apána
váju
felfelé kényszerítését jelenti. Azt mondja, hogy ha fölfelé
irányítjuk az apána
vájut,
és közben beindítjuk a belső tüzet, akkor a Kundaliní be fog
lépni a lyukába, a központi energiavezetékbe. A
Sziddha-sziddhánta
Paddhatí
is kijelenti, hogy a múla
bandha
felébreszti és felemeli a Kundalinít.
Ezen
kívül, a múla
bandhát
arra is használhatjuk, hogy felébresszük a múládhára
csakrát,
mely a föld elem megnyilvánulása és a szaglóérzék székhelye.
A múla
bandha
aktiválásával megkötjük a szaglóérzéket."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése