"A meditáció esetében azonban más a helyzet. A „szerető” és „kedves” gyakorlók gyakran hajlamosak a szívcsakrán meditálni, holott már eleget ízleltek ebből az orvosságból. Másfelől, az „erőteljes” jellemű emberek gyakran hajlamosak a köldökcsakrán meditálni. Mások, akiket elsősorban a spirituális célok vonzanak, egyből a harmadik szem-csakrára akarnak koncentrálni. Ugyanúgy, mint az ászana-gyakorlásnál, a meditáció közben is ellensúlyozni kell a meglévő tendenciáinkat és túlsúlyt, hogy elérjük az egyensúlyi állapotot. Sajnos egy gyakorló csakra-egyensúlyzavarát sokkal nehezebb felfedni, mint a pózok egyensúlyzavarát, különösen, ha a tanár a saját csakra-zavaráról sem tudatos. Ez nehézzé teszi a tanár számára azt, hogy segítsen a gyakorlóknak kiválasztani a csakrát a meditációhoz. Egy bizonyos csakrán meditálni csak akkor ajánlatos, ha tudjuk, hogy melyik csakra blokkolt. Ha egy csakrán akarunk meditálni, akkor a legalsó blokkolt csakrán kell, és nem valamely másikon. A rossz csakrán történő meditáció káros hatással lehet, ugyanúgy, mint a rossz ászana vagy pránájáma ismételt gyakorlása.
A
csakrák aktivációja vagy megnyitása egy fontos folyamat, de a
helyes sorrendben kell megnyitni őket. Ha túl sokat meditálunk az
alsó csakrákon, azzal megakadályozhatjuk a spirituális
fejlődésünket, és materialisztikusabbá, érzelmesebbé vagy
birtoklóbbá válhatunk. Ha pedig előreszaladunk és a harmadik
szemen meditálunk, miközben az alsóbb csakrák blokkoltak,
mentális zavarok alakulhatnak ki. A harmadik szem-csakra idő előtti
megnyitása gyakran azt jelentheti, hogy olyan dolgokat látunk,
amelyekre nem állunk készen, nem fogjuk tudni megemészteni vagy
beilleszteni az életünkbe. Ezért fontos, hogy az összes csakrán
meditáljunk minden egyes belégzésnél és kilégzésnél. Ez a
módszer megakadályozza, hogy többi időt töltsünk el valamelyik
csakránál, mint amennyi megfelelő a számunkra.
Nincs
olyan csakra, amely minden helyzethez illik. Általában véve azt
mondhatjuk, hogy a szívcsakra az, amely a legtöbb -féle helyzethez
megfelel, de még így is szinte végtelen számú helyzet van,
amikor a szívcsakrán történő meditáció nem lesz megfelelő.
Tegyük fel például, hogy egy nagy multicég ügyvezetői vagyunk,
és igazgató testületi ülésen vagyunk. Megfelelő-e ilyenkor a
szívcsakrán meditálni? Vagy ha egy utasszállító repülőgép
kapitánya vagyunk, és viharban kell fel- vagy leszállni? Vagy
büntetésvégrehajtó tisztek vagyunk egy börtön-lázadás
közepette? Vagy sebészek vagyunk, aki éppen műtétre készül? Az
összes itt felsorolt helyzetben egyértelműen nem tanácsos a
szívcsakrán meditálni. Ha valaki felelősséget visel a
társadalomban, akkor szükségünk lesz arra, hogy a megfelelő
időben a megfelelő csakrákat tudjuk aktiválni. Az eddig
felépített meditációs technika fejleszti azon képességünket,
hogy azonnal az aktuális szituációhoz illő csakrába tudjuk
helyezni a pránát."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése