"A bölcs jógi mindig kombinálja a szusumná-meditációt a váltott orrlyukas légzéssel, mivel mennyiségileg beszélve így tudjuk növelni a siker esélyét. Amikor a nádí suddhit gyakoroljuk, a légzésen (pránán) keresztül érjük el a gondolatainkat. Amikor a szusumnára koncentrálunk, akkor a gondolaton (vrittin) keresztül érjük el a pránát. Ha csak vizualizáljuk a szusumnát és rákoncentrálunk, a prána kifejleszti a tendenciát, hogy behatoljon a szusumnába.
A
szusumná elhelyezkedése és színe
Miután
elmagyaráztam a szusumná jelentőségét, most áttérünk a
vizualizációjára. A szusumná a farokcsont végétől nem
messze kezdődik, a gát közepén. Ez az a terület, amit
megfeszítünk, amikor a múla bandhát (gátzárat)
gyakoroljuk, melyet már részletesen leírtam előző könyveimben.
Innen a szusumná hátrafelé kanyarodik a keresztcsont felé,
onnan pedig megközelítőleg a gerincoszlopot követi. Azt a tényt,
hogy a szusumná hátrafelé kanyarodik és a test hátsó
oldala közelében fut végig, a másik neve, pascsima márga
(„hátulsó út”) is tükrözi. Végighalad a törzsön, majd a
koponya közepén és a harmadik agylebenyen. Egyes iskolák azt
tanítják, hogy a szusumná innen még tovább nyúlik a
fejtetőig és még azon is túl, de ezzel itt most nem kell
foglalkoznunk, mert a légzéssel nem tudunk túljutni a harmadik
agylebenyen. Azt a területet csak kumbhakában
(légzésvisszatartás közben) tudjuk átszelni. A gyakorlat
céljából a szusumnának arra a területére fogunk
koncentrálni, amin végig tudunk lélegezni, az a rész pedig a
koponya közepén végződik.
A
meditáció első pár évében tűzpirosként vizualizáljuk a
szusumnát. A szusumnát agni nádínak, a tűz
csatornájának is nevezik. Azért nevezik így, mert ha a pitta
(az emésztés tüze) átalakult tiszta, elemi tűzzé (agni),
a tűz aktiválja a szusumnát és felhajtóerőként
használja. Ekkor az étel iránti éhség átalakul a magasabb,
lényegi tudás iránti szomjjá alakul, melyet az upanisadok
vigjánának, Patandzsalí pedig ritának (szent rend)
nevez (Jóga-szútra 1.48). Az agni megtisztítása és
felemelése egy nagyon erőteljes jógafolyamat. Ahogy a könyv első
részében elmagyaráztuk, ha szeretnénk komolyan foglalkozni a
belső tűz megtisztításával és felemelésével, akkor pusztán a
meditáció nem lesz elegendő a legtöbb ember esetében. A legtöbb
gyakorlónak ászanával, étrendbeli változásokkal,
naulíval, kapálabhátíval, bhásztrikával,
pránájámával, szankalpával és Isten iránti
odaadással kell kombinálnia a meditációt, hogy felébressze az
agnit."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése