Kapilászana
(Kapila bölcs póza)
Maharishi
Kapila egy védikus bölcs, akit tradicionálisan az indiai szánkhja
filozófiai rendszer megalkotójaként tisztelnek. Azt mondják, hogy
az Indiai-félszigeten élt a Kr.e. 5-6. században. Bár őt
tekintik a szánkhja filozófiai rendszer megalkotójának, a
szánkhja klasszikus szövegeit sokkal későbbre datálják, például
a Számkhja-szútrát Kr.u. 1380-1450 közé. A legrégebbi
hozzáférhető szánkhja-írás, Ísvarakrisna
Szánkhja-kárikája szerint (Kr.u. 2. század) Kapila
megtanította a szánkhja alapelveit Aszurínak, ő pedig
Pancsaszikhának adta át e tudást.
A
Puránákban Kapilát Visnu inkarnációjaként írják le, aki azért
szállt alá a Földre, hogy visszaállítsa a spirituális
egyensúlyt a tanításai segítségével. Arról ismert, hogy a
bhakti-jógát tanította, mint a felszabadulás folyamatát.
A buddhista források szerint Kapila egy ismert filozófus volt, aki
Kapilavasztu városát építette, mely az egyik hagyomány szerint
Buddha születési helye. Kapila tanítása sok mindenben hasonlít
Buddháéhoz, talán nem is véletlen, hogy a pózaik is hasonlítanak
és egymás után jönnek a sorozatban. A meditációt mindketten a
szenvedés megszüntetésére irányuló technikaként tanították,
hittek abban, hogy a védikus istenek korlátozottak és
feltételekhez kötöttek, és nem kedvelték a rituálékat és a
bráhmanikus doktrínákat.
Kapila
nem tartozik ugyan bele a védikus bölcsek és szentek tradicionális
körébe, de megvilágosodottnak tekintették. Más indiai filozófiai
iskolák megalapítóitól eltérően nem szól róla számtalan
mítosz és legenda, de néhány csodás eseménnyel kapcsolatba
hozzák. Visnu egyik inkarnációjának tekintik, aki azért száll
alá, hogy visszaállítsa a spirituális rendet a tanításain
keresztül. A neve, Kapila azt jelenti, hogy „vörös színű”, a
Nappal való kapcsolatára utalva.
A
Srímad-Bhágavatam szerint „Az ötödik inkarnáció, Kapila a
legkiválóbb a tökéletes élőlények közül. Elmagyarázta a
teremtés elemeit és a metafizika alapelveit Aszurí Bráhmanának,
mivel ez a tudás időközben elveszett.” (Srímad-Bhágavatam
1.3.10)
Maharisi
Kapila életéről rendkívül kevés információ maradt fönn.
Indiában élt, egyesek szerint Kr.e. 500 körül, mások szerint
sokkal korábban. Valószínű, hogy több nemzedékkel megelőzte
Buddhát. A szánkhja filozófiai rendszer megalkotójának
tekintik, és a Szánkhja-szútra szerzőjének, melyet a
14-15. századra tesznek, mivel a korábbi szerzők egyáltalán nem
utalnak rá, a műben kritizálja a korabeli filozófiai
rendszereket, és kísérletet tesz a teizmus visszaállítására.
A
Bhagavad-Gítában Krisna a tökéletes lények közül a
legnagyobbnak nevezi: „A fák közül a banjanfa vagyok,
Nárada vagyok a félistenek közötti bölcsek közül. A gandharvák
közül Csitraratha vagyok, a tökéletes élőlények közül pedig
Kapila vagyok.” (Bhagavad-gítá 10.26). Mivel a Visnu-hívők
tradicionálisan kb 5000 évvel ezelőttre teszik a Bhagavad-gítá
és a Srímad-bhágavatam keletkezését, így Kapilát is
legalább arra, vagy még régebbi időszakra datálják.
A
Bhágavata Purána szerint Kardama Muni, egy aszkéta és
Dévahuti, egy hercegnő gyermekeként született. Miután Devahuti
sok-sok évig szolgálta a férjét odaadással, felajánlotta neki,
hogy megosztja vele spirituális tudását. Devahuti azonban
emlékeztette, hogy kötelességük az emberi faj szaporítása is.
Ekkor Kardama egy romantikus hétemeletes repülő palotát hozott
létre misztikus ereje által, melyben bejárták a világ legszebb
helyeit. Miután hazatértek, Devahuti kilenc lánygyermeknek adott
életet. Sok évvel később, amikor a lányok felnőttek, Devahuti
egy fiút is szült. Ezután Krisnameglátogatta őket, és elmondta
nekik, hogy a fiuk Visnu inkarációja, híres bölcs lesz és
Kapilának kell elnevezni. Ezek után Kapila és Devahuti
engedélyével Kardama némasági fogadalmat vett, és elment az
erdőbe, hogy a meditációnak szentelje az életét.
Miután
az apja elhagyta a házat, Kapila megtanította az anyjának,
Devahutinak a jóga és az Úr Visnu imádatának folyamatát,
melyeken keresztül Devahuti elérte a felszabadulást (móksát)
és az istenszeretetet (prémát).
„Ekkor
az Úr Kapila inkarnációjában jelent meg, a pradzsápati
(ősnemző) Kardama és felesége, Devahuti fiaként, kilenc másik
nővérével. Beszélt anyjának az önmegvalósításról, mely
által még ugyanabban az életében teljesen megtisztult az anyagi
minőségek szennyétől és elérte a felszabadulást Kapila
ösvényén. (Srímad-Bhágavatam 2.7.3)
A
Mahábháratában Maharisi Kapila fontos szerepet játszik a
Makara-szankránti hindu ünnep, azaz a Gangesz folyó földre
szállásának ünnepében. Szagara király, Ajódhja királya és
Ráma egyik őse, kilencvenkilenc asvamédha-áldozatot (lóáldozatot) hajtott
végre. Minden egyes alkalommal, amikor az áldozati lovat
körbeküldték a Földön, Indra, a mennyek királya féltékeny
lett és elrabolta a lovat, elrejtve azt Kapila Muni kunyhójában a
századik lóáldozat előtt. Szagara elküldte hatvanezer fiát,
hogy őrizzék az áldozati lovat. Amikor a ló mégis eltűnt,
Szagara fiai elkezdtek mélyen ásni a Földbe ott, ahol eltűnt, és
végül mélyen az alvilágban találtak rá egy meditáló szent,
Kapila társaságában. Mivel a királyfiak vissza akarták szerezni
a lovat, elfelejtették a szent embernek kijáró tiszteletet megadni
Kapilának. Kapila pedig a szeme pillantásával mindannyiukat hamuvá
égette. Amsumán, Szagara király unokája, könyörögve jött
Kapilához, hogy adja vissza a hatvanezer herceg lelkét. Kapila
viszont azt felelte, hogy csak akkor támadhatnak fel a halott
hercegek, ha a Gangesz alászáll a mennyekből és megérinti a
hamvaikat.
A
Gangesz földre hozása viszont szinte lehetetlen feladatnak
bizonyult, és sok-sok nemzedéken keresztül nem sikerült senkinek
sem. A hercegek halálának negatív hatása pedig elkezdett
megsokszorozódni, és a királyságból fokozatosan kihalt a béke
és a jólét. Baghiratha király, az akkori uralkodó nem volt képes
tovább elviselni népe szenvedését, és átadta a kormányzást a
minisztereinek, majd szigorú tapaszjába (lemondásba)
kezdett. Ennek eredményeképpen a Gangesz végül leérkezett a
Földre, és sikerült megmenteni a hatvanezer fiú lelkét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése