"Most pedig vizsgáljuk meg, hogy mi történhet a meditáció közben, ha az elme nem szattvikus (ragyogó). A Rámájána című indiai eposz megmutatja nekünk a meditáció veszélyeit, ha nem szattvikus elmével gyakoroljuk. A három démon testvér közül Rávana radzsaszikus (szenvedélyes) elmével gyakorolta a meditációt, és a düh lett a végzete, A testvére, Kumbhakarna tamaszikus (tompa) elmével meditált, és így mély álomba merült, melyből csak ritkán tért magához. Csak a harmadik testvérük, Vibhísana meditált szattvikus (ragyogó) elmével, és csak ő kezdett el vonzódni Istenhez. Végül Rávanát és Kumbhakarnát és megölte az Úr Ráma ütközet közben, míg Vibhísanát Srí Lanka királyává tette.
Anélkül,
hogy meg akarnánk kérdőjelezni a Rámájana történelmi
hitelességét, a mi kontextusunkban a történet metaforikus
jelentősége érdekes. Az Úr Ráma a tényleges önvalót, a
tudatot képviseli. A három testvér az elme tamaszikus,
radzsaszikus és szattvikus hajlamait képviseli. Ha
valóban szeretnénk megvalósítani a magasabb, isteni önvalónkat,
és át akarjuk élni a misztikus állapotokat, akkor csökkenteni
kell az elme tamaszikus és radzsaszikus hajlamait,
miközben előtérbe kell helyezni a szattvikus természetét.
Egy
tibeti láma, akitől tanultam, félig viccesen azt mondta nekem,
hogy ha valaki rosszul meditál, akkor következő életében egy
nagy halként fog megszületni. Ezzel arra célzott, hogy ha valaki
tamaszikus (tompa) elmével meditál, azzal növeli a tompaság
hajalmát, ami a halhoz hasonló mentalitáshoz vezet. Ha viszont azt
gondoljuk, hogy az élet főként az élvezetekből és a vagyon
megszerzéséből áll, akkor, ha nem vigyázunk, a meditáció fel
fogja erősíteni ezeket a nézeteket. Több olyan esetnek is
szamtanúja voltam, amikor a meditáció, mivel nem helyesen
végezték, még materialisztikusabbá és nihilisztikusabbá tette a
gyakorlót. Hasonlóképpen, ha valakinek radzsaszikus az
alapvető hitrendszere, például úgy érzi, hogy valamiféle
hírességgé, sztárrá vagy befolyásos emberré kell válnia, a
meditáció erősíteni fogja ezeket a hajlamokat.
Az
elmét azáltal tehetjük szattvikussá (ragyogóvá), hogy a
jóga filozófiáját tanulmányozzuk, jógikus megerősítéseket
(bhávaná, szankalpa) alkalmazunk, szent szövegeket
olvasunk, és Istenen meditálunk. Egy másik erőteljes eszköz az
elme szattvikussá tételéhez a pránájáma. Bár már
részletesen leírtam és elmagyaráztam a pránájámát a
Pránájáma: a jóga légzése című könyvemben, az
orrlyukak és a nádík egyensúlyának fogalmát a
jóga-meditáció kontextusában is meg kell értenünk."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése