Az
„önszeretet” kifejezést sokszor hallom jógás körökben,
jógaoktatók szájából, persze nyilván ezoterikus körökben is
előfordul
a megfogalmazás: „Amíg nem szereted önmagadat, addig másokat
sem fogsz tudni szeretni.” Ez a kijelentés végső
értelmében véve igaz, hiszen a Jóga-szútra filozófiája szerint
mindannyiunkban ugyanaz a transzcendens Tudat nyilvánul meg, ám
ezzel csak akkor tudunk kapcsolatba lépni, ha túllépünk az
egónkon, és megállapodunk a tényleges természetünkben. Sokan
inkább elképzelik, hogy elérték ezt az állapotot, mintsem hogy
tényleg elérték volna, és így nem tudnak túllépni az egójukon.
Az
egó szeretete pedig teljesen más, mint az önszeretet. Az egó egy
álarcot tart elénk, és azt látjuk, azt tévesztjük össze a
tényleges önvalónkkal, de mások felé is azt mutatjuk. Mint
ahogyan nem könnyű
kapcsolatot teremteni tényleges önvalónkkal, másokéval sem
tudunk egykönnyen kapcsolatba kerülni, így megeshet, hogy mások
egóját szeretjük a lelkük helyett, azt a képet, amit mutatnak
magukról kifelé, vagy amit mi elképzelünk róluk. Az ilyen
jellegű
idealizálás (guru-imádat), csakúgy, mint ennek a negatív pólusa,
amikor csak a hibákat és a rossz tulajdonságokat vagyunk
hajlandóak észrevenni a másikban, és ezért nem tudjuk szeretni,
valójában egy védekező
mechanizmus, mellyel a szenvedés és a fájdalom ellen igyekszünk
védekezni.
A
valódi önszeretet azt jelenti, hogy hajlandóak vagyunk szembenézni
a saját fájdalmunkkal, traumáinkkal, tökéletlenségünkkel és
félelmeinket, melyeket a fájdalom elkerülése érdekében
alakítottunk ki. Ráadásul mindezt ítélkezés és önvád nélkül
kell megtenni, hajlandónak kell lenni sebezhetőnek
mutatkozni mások előtt.
Az önszeretet elsősorban
ezt az együttérzést jelenti, mellyel elfogadjuk saját
tökéletlenségünket és feladjuk saját magunkkal szemben
támasztott elvárásainkat. Ez egy összetett pszichológiai
folyamat, de az eredménye valóban az lehet, hogy könnyebben
felismerjük valódi önmagunkat, és fel is vállaljuk azt mások
előtt,
anélkül, hogy valamiféle szerepet játszanánk kényszeresen. Ez
hozzásegít ahhoz is, hogy másokat is úgy tudjunk elfogadni, ahogy
vannak, szeretettel, együttérzéssel, ítélkezés nélkül.
Valójában mi magunk vagyunk a szeretet, de a félelmeink miatt
elhatárolódunk önmagunktól, és így a boldogság keresésében
nem jutunk sehová.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése