"Az emésztési tűzön kívül, az agni az intelligencia tüzeként is megnyilvánul bennünk. A nap tüze létrehozza a fényt, ami által minden tisztán láthatóvá és megkülönböztethetővé válik. A nap fénye a szattva-guna megnyilvánulása. A szattva fényt vagy intelligenciát jelent. Ahogy a napfény vagy az elektromos fény megvilágítja a külvilágot, ugyanúgy világítja meg az intelligencia az elmében lévő tárgyakat. Az intelligencia az elektromosság egy formája az agyban, amely egy számítógéphez hasonlít.
Az
intelligencia olyan lehet, mint a villanykörte fénye: szétszóródó
és tükröződő. Ebben az esetben csak a felszínt világítja meg,
és sok mindent rejtve hagy. Ha megtisztítjuk és finomítjuk az
intelligenciát, akkor a lézerfényhez válik hasonlatossá –
nagyon koncentrált és sűrű fény lesz, mely át tud vágni a
külsőn, precízen és gyorsan tudja továbbítani az információt
nagy távokra is, és hologram formájában reprodukálni képes a
világot és a tárgyakat úgy, ahogy vannak. Az intelligenciánknak
a tűz ezen formáját, a lézer magasan koncentrált formáját kell
felvennie, ha sikeresek akarunk lenni a spirituális úton és Isten
elérésében. Patandzsalí ékágrának,
vagyis koncentráltnak nevezi az intelligencia e formáját, mely
kifejezés szorosan köti a lézer tulajdonságaihoz (Jóga-szútra
3.12).
Annak
érdekében, hogy a szuperkoncentrált intelligencia e formáját
elérjük, a testünk alsóbbrendű tüzét, melyet általában
pittának
nevezünk, tiszta, elemi tűzzé kell alakítani, melyet általában
agninak
nevezünk (bár az agni
egy általános kifejezés, mely a tűz minden megjelenési formájára
vonatkozik, beleértve a pittát
is). A pitta
a megzavart tűz. Az ájurvéda
három dósája,
a váta,
pitta
és kapha
egyike. (A
vátát,
pittát
és kaphát
gyakran szélnek, epének és nyálkának fordítják, de ezek a
kifejezések annyira felszínesek, hogy akik ezeket a kifejezéseket
használják, általában nem értik e terminológia összetettségét
és finomságát. Mint a legtöbb szanszkrit kifejezés esetében,
itt is érdemesebb az eredetit használni, és lassan gyűjteni a
hozzá kapcsolódó jelentéstartalmakat, mint egyből megpróbálni
lefordítani.) Az ájurvéda
az orvostudomány és a hosszú élet ősi indiai tudománya. Azt
állítja, hogy az egészséget a három dósa egyensúlya által
érhetjük el. Például, ha a pitta
túlzottan erős, akkor gyulladásokhoz vezet a testben, ami arra a
tényre utal, hogy a tűz irányíthatatlanná vált. A dósa
kifejezés akadályt vagy hibát jelent, és míg az ájurvéda
elsősorban a három dósa
közti egyensúly visszaállítására törekszik, hogy ne engedjék
túlfokozódni egymást, a jóga arra törekszik, hogy teljességgel
kivezesse őket a testből, hogy létrehozhassuk azt, amit
Patandzsalí gyémánt-testnek nevez (Jóga-szútra
3.46)."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése