Az
életerőt
összefoglaló néven pránának
nevezzük, és ez a prána
különböző
áramlatokra oszlik a finom és durva fizikai testünkön belül.
Egyes írások szerint ötven váju,
azaz áramlat is létezik, de elég, ha most az öt fő
és az öt másodlagos váju
funkcióját megismerjük.
Mind
a tíz váju
kettőből
jön létre: a pránából,
mely úgy ragyog, mint a Nap, és az apánából,
mely pedig a Holdhoz hasonlítható. Ez a két energia spontán módon
mozog minden be- és kilégzésnél, méghozzá ellentétes irányban
(a prána
fölfelé a belégzéssel, míg az apána
lefelé a kilégzéssel). A tantrák
szerin a prána váju
a krijá saktit
(a cselekvés energiáját) és a pingalá
nádít képviseli,
az apána
pedig a gjána saktit
( a tudás erejét) és az ídá
nádít. A harmadik
sakti
a pará
sakti, vagyis a
legmagasabb rendű.
Ez az iccshá sakti
(akaraterő),
mely a Kundaliníből
származik és a szusumnában
kel életre.
Nézzük
meg most részletesebben az öt fő
vájut!
Az öt fő
áramlat a prána
váju, apána
váju, szamána
váju, udána
váju és a vjána
váju. Mindegyikre
úgy tekinthetünk, mint a fizikai test bizonyos területét és
funkcióit irányító energiákra, ugyanakkor érzelmi és mentális
hatásokat is kiváltanak.
1.
Prána váju. Míg a
prána
az életerő
általános kifejezésére használt fogalom, a prána
váju az öt
specifikus váju
egyike. A torok és a szív között helyezkedik el, és a
dzsálándhára
bandhával áll
kapcsolatban. A székhelye a szív, és ez a váju
felügyeli a szív működését.
A prána váju
tüzes természetű,
és a Jóga-vaszistha
szerint minden pillanatban hőt
hoz létre a szívben, majd az arcunkban is.
2.
Apána váju. Míg
a prána váju
a belégzés mozgatórugója, az apána
váju a kilégzésé.
Az apána
hűsítő,
hold-jellegű
energia, mely kívülről
védelmezi a testünket. A gravitációval is kapcsolatban áll, így
gyakran egy lefelé csörgedező
hűs
patakhoz hasonlítják. Ez a váju
irányítja a test kiválasztó funkcióit. Mint ahogy a kilégzéssel
eltávolítjuk a szükségtelenné vált levegőt,
az apána váju
hasonlóképpen működik
a vesékben, vastagbélben, végbélben, húgyhólyagban és a nemi
szervekben is. A széklet és vizelet kiválasztását, valamint az
ondó és menstruációs folyadék kibocsátását, és a magzat
megszületését is ez az erő
irányítja.
3.
Szamána váju.
Ez az emésztés ereje, vagyis az „emésztési tűz”,
mely a hasi szervek és mirigyek működését
vezérli. A szamána
kiegyensúlyozó hatást gyakorol a pránára
és az apánára.
Minden szinten elősegíti
az emésztést és az egyensúlyt: fizikai, mentális és érzelmi
szinten is.
A
szív aljától a köldökig terjedő
területen uralkodik, és a napfonatot vagy a köldököt tekintik a
székhelyének. Míg a prána
váju
a befogadást és felépítést vezérli, az apána
váju
pedig a lebontást és kiválasztást, illetve ez a két erő
mozgatja a pránát
föl-le az ídában
és a pingalában,
így meghatározva önmagunk választásait, eltökéltségünket,
„földeltségünket”, gyökereinket, addig a szamána
az átalakítás és megkülönböztetés, a lényeg kiválasztásának
képességét befolyásolja.
(Befejezés következik)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése