"1. Gyakorlat: ászana (testhelyzet)
Az
ászana
az a meder, melyből asz összes többi jóga-technika kiemelkedik.
Az ászana
gyakorlása nélkül nem érhetünk el sikert a magasabb
jóga-technikákban, és még kevésbé tudjuk a magasabb ágakat
beépíteni a gyakorlásunkba. A meditációban elért siker csak
akkor realisztikus cél, ha a testünket előzetesen behangoltuk az
ászana-gyakorlás
által. Bármilyen ászana-gyakorlási
módszert is választunk, időt és energiát kell belefektetni, hogy
fejlődjünk a meditációban.
Az
ászana
végzése a meditáció előfeltétele, és a meditáció végzése
közben ászanában
kell tartózkodnunk, vagyis ne járás közben, széken ülve vagy a
falnak támaszkodva gyakoroljuk. A Jóga-rahaszja,
melyet T. Krishnamacharyától kaptunk meg, azt állítja, hogy az
ászana-gyakorlás
után kell gyakorolni a pránájámát,
s csak azután a pratjáhárát
(az érzékek visszavonását, az ötödik ágat). Megint csak ez
után gyakoroljuk a dháranát
(a koncentrációt, a hatodik ágat). A Rahaszja
szerint e sorrend nélkül nem érhetünk el semmilyen eredményt
(1.21).
Mely
ászanák
a fontosak és szükségesek?
Az
ászanával
kapcsolatban Patandzsalí azt mondja, hogy a szilárdság és
könnyedség kettős tulajdonságaival kell rendelkeznie (Jóga-szútra
2.46). Az ászanában
elenyészik az erőfeszítés és megjelenik a Végtelenen történő
meditáció (Jóga-szútra
2.47), valamint megszabadulunk a kettősségek zavaró hatásától
(Jóga-szútra
2.48). Itt Patandzsalí nagyon magasra teszi a mércét. Annak
érdekében, hogy megvalósítsuk ezeket a jógikus ismérveket, fel
kell vennünk egy jógikus meditációs pózt. Ha például széken
ülünk, akkor az elménk elnehezül és tompa lesz, mivel a
gravitációs erő lefelé fogja húzni, miközben a gerincet
tökéletesen össze kéne hangolni a gravitáció ellensúlyozására.
Ez az összhang felfelé emeli a gerincet és az agyat, így
könnyedséget teremtve. Ezen felül, amikor meditációs pózban
ülünk, a talpainkat és a tenyereinket felfelé kell fordítani,
hogy fentről kapják az energiát, míg ha széken ülünk,
automatikusan lefelé folyik az energia a talpainkból a befogadó
Földbe.
A
jógikus meditációs pózok elősegítik a természetes összhangot,
mely erőfeszítés nélküli. A földön fekvés is erőfeszítés
nélküli, de ebben a pózban hat a legnagyobb területen a
gravitációs erő. Éppen ezért elnehezít, miközben a jógikus
meditációs pózok könnyedséget eredményeznek. Emellett
Patandzsalí harmadik feltétele szerint felül kell emelkedni a
kettősségen, például a radzsasz
(szenvedély) és tamasz
(tompaság) kettősségén. Megint csak, a hátunkon fekve vagyunk a
legtompábbak, ezért ebben a szögben támadni tudnak az ellentétek.
A jógikus meditációs pózokban úgy kell összehangolni a
gerincet, hogy elősegítsük a meditációt."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése