"A mély tudás, vagyis a vigjána, ahogy a jógik nevezik, még a krízishelyzetekben is megállja a helyét. Az ilyen tudásnak ki kell állnia az élet nehéz helyzetei által állított próbákat is. Éppen ezért annak érdekében, hogy elérjük az emberi lény teljes átalakulását, nem elég csak az elménket megváltoztatni azáltal, hogy leülünk és meditálunk. Ez nem fog maradandó változást okozni. A változásnak a testet és a légzést is érintenie kell. A meditáció magasabb jógája egy mag, melyből kihajthat a spirituális felszabadulás virága, de ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, a magot olyan földbe kell vetni, melyet a hatha-jóga segítségével készítettünk elő.
Míg
manapság egyfelől
azzal a problémával állunk szemben, hogy a meditálók nem
készítik fel megfelelően
a testüket a meditációra, másfelől
ott vannak a hatha-jógik,
akik megakadnak a pusztán fizikai jóga értelmetlen
erőfeszítésénél.
Ha a jógi nem lép túl a pózok és a légzőgyakorlatok
puszta gyakorlásán, és nem érkezik meg a formális meditáció
gyakorlásához, akkor a hatha-jóga
nem lesz az, aminek lennie kellene. Akkor pusztán testépítés,
testszépítés és gimnasztika lesz. Ezzel nincs is semmi baj,
amennyiben a címke világosan mutatja, hogy csak erre törekszünk.
A modern fizikai jógával az a baj, hogy többnek tünteti fel
magát. És ez csak akkor igaz, ha a jóga mentális és spirituális
aspektusait is hozzákapcsoljuk.
A
nagy Sankarácsárja kijelenti az Aparóksánubhútiban, hogy
a rádzsa-jóga (a meditáció jógája) képes elvezetni a
szabadsághoz, de csak azokat, akiknek az elméje teljesen
megtisztult (144). De azt is mondja, hogy akik nem érték el ezt a
szintet, azoknak a rádzsa-jógát kombinálniuk kell a hatha-jógával
(143). Fontos, hogy ne higgyük azt idejekorán, hogy elértünk
valamit, mert az megnehezíti az elérését. Az ilyen tendenciák
ellensúlyozása érdekében mondja a Hatha-jóga Pradípiká,
hogy amíg a prána nem lépett be a szusumnába (a
központi energiacsatornába), bármiféle beszélgetés a tudásról
nem más, mint az ostobák fecsegése (4.113). A jóga álláspontja
mindig is az volt, hogy a valódi tudás nem csak az elménkben
valósul meg, hanem van fizikai, valamint biokémiai vagy
bioelektromos alkotórésze is (bár soha nem szabad csupán arra a
komponensre szűkíteni). A jógában ezt a komponenst sziddhinek
(tökéletességnek) nevezik. A jógik szerint nem elég csupán
beszélni a gjánáról (tudásról). A sziddhi azt
jelenti, hogy a valódi tudás elérésének a test és a légzésminta
átalakulását is magába kell foglalnia. Máskülönben a tudás
csupán a hiedelmek kategóriájára korlátozódik, vagy csupa
vakmerő állításból fog állni."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése