Az
emberiség az évezredek alatt számtalan vallási, filozófiai és
világnézeti rendszert dolgozott ki. A világnézeti rendszer alatt
egy vallási vagy hitrendszer és egy filozófiai rendszer
kombinációját értem. Természetesen a vallások és filozófiák
önmagukban is képesek létezni, de egyik sem alkot teljes egészet.
A vallás filozófia nélkül általában a fanatizmusba vagy a
szentimentalizmusba szokott hajolni, míg a filozófia vallás nélkül
száraz, spekulatív rendszert alkot, ami a legtöbb ember érzelmi
intelligenciáját nem fogja kielégíteni. A kettőt
azonban sokféle módon lehet kombinálni, és az indiai
szubkontinens bölcsi nagy mesterei voltak annak, hogy mindazt a
változatosságot létrehozzák, amit Indián kívül talán a
világvallások és világnézeti rendszerek összessége tudott csak
megközelíteni.
A
filozófia egyik örök kérdése a sors, vagyis az eleve
elrendeltetés és a szabad akarat viszonya. Ahogy Gregor Maehle
írta:
„Egyesek
azt mondják, hogy minden előre
meg van határozva, beleértve azt is, hogy az emberiség meg fogja-e
semmisíteni magát vagy sem. Mások, mint Rishi Vaszistha, azt
mondják, hogy „Azok
sorsa, akik őszinte
erőfeszítést
tesznek az önvalóval, nincs előre
meghatározva.”
(Jóga-vaszistha
2.45) Más szavakkal, ők
saját maguk teremtik meg a sorsukat. Ebben a szellemben született
ez a könyv. Bárcsak az emberiség, az önvaló őszinte
erőfeszítése
árán, felfoghatatlanul pompás jövőt
teremtene magának!”
India
filozófusai között voltak teljesen deterministák is, akik azt
vallották, hogy az egyénnek nincs sem döntési szabadsága, sem
ennél fogható felelőssége
sem a sorsa alakulásában. Egyesek jámbornak lettek teremtve, míg
mások bűnösnek,
és nem tehetnek ez ellen semmit. A totális determinizmus általában
nihilista gondolkodást szül, hiszen az egyén amúgy is hajlamos
másra hárítani a felelősséget
a döntéseiért.
A
másik véglet természetesen a szabad akarat mindenek felett történő
hangoztatása, ami viszont a karma törvényének mond ellent, és
gyakorlatilag lehetetlenné teszi bármiféle világrend betartását
vagy betartatását. Krisna fel is hívja a figyelmet arra, hogy
mindenkinek az előírt
kötelessége szerint kell cselekednie. A teisztikus vallás
felelősséget
határoz meg minden élőlény
számára, melynek teljesítése elősegíti
a spirituális evolúciót, míg elmulasztása további karmikus
kötöttségeket eredményez.
Azt,
hogy egy spirituális gyakorló a fejlettsége és a karmikus
kötelékektől
való mentessége mértékében egyre magasabb fokozatát nyeri el a
szabad akarat használatának, nem csak Vaiszstha, hanem Krisna és
Patandzsali is alátámasztják. A felszabadulást elért jóginak
nincs többé előírt
kötelessége, és még ha cselekszik is, a tettei nem fogják
megkötni. Ebben tulajdonképen hasonlatossá válik Istenhez, bár a
karma törvényét még ekkor sem fogja teljesen megismerni és nem
tudja irányítani, csupán mentesül alóla.
Az
indiaiak közismerten hisznek az asztrológiában, mint a sors, vagy
karma divinálásának megbízható eszközében. Még a nagy
királyok is tanácsot kértek az asztrológusuktól, mielőtt
hadjáratba indultak volna, és kedvező
időpontra
igyekeztek időzíteni
azt. Swami Yukteshwar, egy indiai jógi azonban más célból kereste
fel az asztrológust: minden egyes tervéhez megtudakolta a
legkedvezőtlenebb
időpontot,
és akkor kezdett bele, amikor asztrológiailag a legkevesebb esélye
volt a sikerre. Vagyis nem riadt vissza a nehézségektől,
és ezek leküzdésével azt bizonyította, hogy a jógi szabad
akarata felette áll a karma korlátozó tényezőinek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése