"Miért nem beszél Patandzsalí a Kundaliníről?
Az
Upanisadok és a Jóga-szútra idejében nem beszéltek
olyan sokat a Kundaliníről, mert az emberek több spirituális
harmóniát éltek meg és könnyebbnek találták a meditációt,
mint manapság. Még mindig fel-felcsillannak ezek a képességek,
amikor az ősi indiai kultúrát tanulmányozzuk, vagy azokat a
kultúrákat, melyeknek sikerült életben tartaniuk a hagyományos
bölcsességüket, mint például az Észak-amerikai indiánok, a
tibeti vagy az ausztrál bennszülöttek kultúrája – bár ez
utóbbi kettő rohamosan kezd a feledés homályába merülni.
Patandzsalí
beszél a dháraná ágáról vagy állapotáról, melyet
akkor tudunk tökéletesíteni, amikor körülbelül három órán
keresztül eltérülés nélkül a meditáció tárgyára tudjuk
rögzíteni a figyelmünket (Jóga-szútra, 3.1). Ha valaha is
kipróbáltuk ezt, akkor hamar észrevesszük, hogy bizonyos
gondolatok folyamatosan meg fogják akadályozni a meditációnkat. A
gondolatok, melyek ilyenkor felmerülnek, tipikusan azzal a hellyel
vannak összefüggésben, ahol a prána éppen elhelyezkedik.
Patandzsalí a Dvápara-júga idején adta meg a dháraná
e definícióját, amikor az emberek még mindig rendelkeztek a
belső, szinte automatikus képességgel ahhoz, hogy a pránát
a felső csakrákba irányítsák. A jelenlegi kor, vagyis a
Kali-júga kezdetekor az emberek szinte teljesen elveszítették ezt
a képességüket, és a gravitációs erő hatása alá kerültek. A
Kundaliní felébresztése azt jelenti, hogy képessé tesszük az
elménket a dháranára. A legtöbb modern ember, amikor a
Jóga-szútrát, vagy még régebbi szövegeket, például az
Upanisadokat olvassa, csak vakargatja a fejét, mert látszólag
tőlük messze álló tartalmat olvas, míg hétköznapi életünkben
sokkal alapvetőbb dolgok foglalkoztatnak. Ez afelé vezet egyes
embereket, hogy teljesen feladják a magasabb célok keresését. A
spiritualitás magasabb tartományait azonban bárki elérheti, aki
megérti és alkalmazza a Kundaliní felemelésével kapcsolatos
szabályokat.
A
Kundaliní felemelése nélkül Patandzsalí dháranája
(koncentrációja) a legtöbb modern ember számra elérhetetlen. Az
első rész legtöbb fejezete, illetve a hatha-jóga szinte
minden törvénye ilyen vagy olyan módon kapcsolatban áll azokkal a
feltételekkel, melyek előteremtésével előidézhetjük a
Kundaliní felemelkedését.
Mivel
a Kundalinít a gravitáció tartja lent, fontos, hogy a gerincünket
úgy hangoljuk össze, hogy ne csak semlegesítsük a gravitációs
erőt, hanem beindítsuk és alkalmazzuk a belső felhajtóerőt. A
módszer, amellyel tökéletes összhangba hozhatjuk a gerincünket e
célra, a jóga-ászanák, kiváltképp a jógikus meditációs
pózok. Megdöbbentő, hogy mekkora különbséget tapasztal az
ember, ha ugyanazt a magas szintű meditációs technikát alkalmazza
a megfelelő meditációs pózban (a padmászanában) vagy
anélkül. A póz adhatja a különbséget az emelkedett tudatállapot
és a fásultság között."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése