"A Jóga-szútra modern kommentárjaiban a szanszkrit dhjána kifejezést meditációnak fordítják. Patandzsalí úgy határozza meg a dhjánát, hogy a tudatosság folyamatos áramlása a meditáló és a meditáció tárgya között és az információ folyamatos áramlása a meditáció tárgyától a meditáló felé. Jógikus értelmezésben tehát a meditáció nem csak az elme teljes kiürítését jelenti, mert ez a folyamat a különféle tárgy nélküli szamádhikban (aszampragjáta szamádhikban) következik be.
Ebben
a könyvben úgy használtam a meditáció kifejezést, hogy
fennmaradjon a homályos természete, amivel az angol nyelvben
rendelkezik. Így az utolsó négy ág összességének folyamatára
értem, de emellett a mély, koncentrált gondolkodás bármely
formájára is.
1.
rész
A
hatha-jóga
törvényei, avagy a meditáció fizikai dimenziója
A
hatha-jóga
a jóga fizikai dimenziója, és két fő
része a jógapózok és a légzőgyakorlatok.
De a hatha-jóga
nem egy olyan irányzat, amely a jóga gyakorlását a fizikai
aspektusra redukálja, vagy legalábbis történelmileg nem
redukálta. A kezdetben csak az egy jóga volt, melyet néha Mahá
jógának, vagy nagy
jógának neveztek. Mielőtt
ez a nagy jóga apró részeire töredezett, a hatha-jóga
a fizikai iskolát jelentette, melyen minden jóginak keresztül
kellett mennie. Azonban egyik jógi sem állt meg a hatha-jóga
szintjén, vagy nem redukálta a jógát csupán erre a szintre. Így
a hatha-jóga
a jógikus oktatási rendszer „általános iskolája” volt.
Hasonlóképpen, a rádzsa-jóga
a Mahá jóga
meditációs iskolája volt, melyet minden jógi végigjárt az
utazása valamelyik fokán. Ezt a modern középszintű
oktatáshoz hasonlíthatjuk. A régi időkben
senki sem kezdhetett bele az oktatásnak ebbe a szintjébe az
alapképzés híján.
Hasonló
módon tekinthetünk a bhakti-jógára
is, mely a jóga odaadó rendszere, mint harmadszintű
oktatás. Azután lehetett belekezdeni, hogy a jógi jártasságot
szerzett a rádzsa-jógában,
nem kezdhetett hozzá közvetlenül az általános iskola után vagy
mindenféle előképzettség
nélkül. Csak a modern történelemben szakadt meg a kapcsolat e
rendszerek között és az emberek kizárólag az egyiket vagy
másikat gyakorolják.
A
Hatha-ratnávalí
című
középkori jóga-írás szerint nem érhetjük el a rádzsa-jógát
a hatha-jógában
való jártasság nélkül (1.17). Ez az állítás azt jelenti, hogy
a spirituális megvalósításnak van egy fizikai dimenziója, mely
nélkül nem más, mint önhipnózis. Az ilyen önáltató hiedelem
könnyen összedőlhet
a soron következő
krízishelyzetben. A jógikat nem elégíti ki a hit, ők
tudni akarnak. Mert ha csak hiszel, akkor honnan tudod, hogy a hited
nem tévedés-e?"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése