"Hogyan tanuljuk meg a jóga-meditációt?
Első
gondolatunk az lehet, hogy az itt leírt meditációs technika
komplikált vagy nehéz, vagy hogy túlzottan leköti az elmét. De
ezt csak akkor teszi, ha az elménk előreront,
és olyan szinteket próbál meg elérni, amelyikre még nem készült
fel. Valójában ez egy olyan meditációs technika, ami a
gyakorlóval együtt növekszik.
Hasonló
módon, a jóga-pózok elsajátítása is nehéznek tűnhet.
De igazából csak akkor nehéz, ha előreszaladunk,
és olyan pózokat próbálunk gyakorolni, amelyekre még nem állunk
készen. Másfelől
viszont, ha nem teszünk hozzá új pózokat, amikor készen állunk
rá, a fizikai gyakorlásunk megreked. Hasonlóképpen, a spirituális
gyakorlásunk is megreked, ha nem teszünk hozzá újabb rétegeket a
meditációnkhoz, amikor készen állunk rá. Ha mindig csak a
légzésünkre figyelünk, anélkül, hogy nehezebb meditációs
technikákat tanulnánk meg, az értelmünk tompa marad. De Isten azt
akarja, hogy felébresszük az intelligenciánkat, mert annak az
isteni intelligenciának a megnyilvánulásai vagyunk, és csak a
teljesen kifejlett intellektus képes megvalósítani Istent. A
szanszkrit buddhi
(intellektus) szó a budh
(felébredni) tőből
származik.
Ezek
után tekintsünk úgy a meditációs gyakorlatunkra, mint az
ászana-gyakorlásra.
Csak akkor adjunk hozzá egy magasabb, nehezebb szintet, amikor az
előzőt
már elsajátítottuk és beépítettük a gyakorlatunkba. Ha
előresietünk,
akkor nem leszünk sikeresek benne.
Ez
a könyv harmincöt évnyi meditációs tapasztalataim összegzése,
ugyanennyi évnyi szentírások tanulmányozásával eltöltött
idővel
kombinálva, valamint tizenöt évnyi személyes útmutatással az
indiai mesterektől.
Egy Kali-júga jógi számára, mint amilyen én vagyok,
elengedhetetlen, hogy az írásaimat nem a személyes intuíciómra,
hanem az ősi
bölcsek tanításaira alapozzam. Ahogy Sir Isaac Newton mondta, „Ha
messzebb akarok látni, azt csakis az óriások vállára állva
tehetem meg.”
Az
egyetlen új dolog, amit ebben a könyvben megtettem, az a tényleges
meditációs technika strukturált magyarázata. Ezt a technikát a
jóga-írásokban gyakran bhúta-suddhinak
nevezik (az elemek tisztítása). Míg a leghatékonyabban a
légzésvisszatartás (kumbhaka)
közben tudjuk végrehajtani, az is hasznos, ha belégzés és
kilégzés közben tanuljuk meg, ami sokkal könnyebb, de még így
is nagyon erőteljes,
különösen, ha egyre jobban lelassítjuk a légzésünket. Akik
szeretnék, azok beleilleszthetik e technika gyakorlását a
kumbhakába
is, amikor sikerült elsajátítaniuk ezt a pránájáma-technikát."
1 megjegyzés:
"Egy Kali-júga jógi számára, mint amilyen én vagyok, elengedhetetlen, hogy az írásaimat nem a személyes intuíciómra, hanem az ősi bölcsek tanításaira alapozzam." - innentől kezdve hiteles :)
Megjegyzés küldése