"Az összes fizikai jóga-technika, beleértve az ászanát is, nem azt a célt szolgálja, hogy a testünket építsük vagy szépítsük vagy az önértékelésünket növeljük az ászanában való ügyesség megszerzése által; valójában egyedüli céljuk az, hogy felkészítsék a gyakorlót a meditációra, a meditáció pedig egy technika Isten megvalósítására.
Hasonlóképpen,
az egészség nem az ászana
célja, hanem inkább annak a mellékterméke, hogy harmóniában
vagyunk a kozmikus erőkkel,
ez a harmónia pedig támogatja és lehetővé
teszi Isten megvalósítását.
Ha
soha nem csináltuk a hatha-jógát
ezelőtt,
és csak a meditáció szemszögéből
közelítjük meg ezt a könyvet, akkor nagyon nagy segítségünkre
lesz annak megértésében, hogy pontosan milyen módon segíti elő
a meditációt az összes hatha-jóga
technika. A meditáció sokkal nagyobb eséllyel fog spirituális
megvalósítást eredményezni, ha a hatha-jógával
támogatjuk. Az elme nem önmagában létezik, hanem számtalan módon
kapcsolódik a testhez és a légzéshez. A hatha-jóga
törvényei elmagyarázzák, hogyan teremthetünk egy stabil fizikai
és pránikus alapot, melyre épülve sikert érhetünk el a
meditáció folyamatával.
A
könyv második része a rádzsa-jógával
foglalkozik, és Patandzsalí pratjáhárával
(a külső
ingerektől
való függetlenség) és dháranával
(koncentráció) kapcsolatos alapvető
tanítását tartalmazza. A rádzsa-jóga
a meditáció mentális dimenziója. Ebben a részben először
ismertetem a jóga-meditáció tudományos alapjait, utána pedig a
technikáját. A Kundaliní, mint a meditációt segítő
erő
jelentőségével
kapcsolatban is közreadok információkat, valamint a felemelkedését
elősegítő
tényezőkről
is, például a csakrák
és a szusumná
vizualizációjáról, illetve a mantrák
és a légzőgyakorlatok
használatáról. A tizenegyedik fejezet bemutatja a pratjáhára,
a jóga ötödik ága elsajátításának teljes módszerét a
tudatalatti elme feldolgozó erejének felhasználásával, ily módon
megakadályozva az érzékek kifelé fordulását.
Mivel
az elme az érzékek mestere, vagyis az érzékszervekből
származó információk bemutatója, öt érzékszervi összetevője
van. Annak érdekében, hogy a tudatalatti elmét a spirituális
evolúció szolgálatába állítsuk, az elmének mind az öt
aspektusát össze kell kapcsolni a nekik megfelelő
tárgyakkal, és nem csak a teljes elmét a légzéssel. Ahogy
korábban elmagyaráztuk, az emberi lény három külső
rétege (test, légzés és elme) magában foglalja a jógát
akadályozó tényezőket,
és meg kell őket
tisztítani. Míg a testet általában az ászana-gyakorlással
tisztítjuk meg, a pránikus réteget a pránájáma
által, az elmét pedig a meditáció által, a pratjáhára
teljes katalógusa önmagában mindhárom réteget befolyásolja. A
12. fejezet pedig megmutatja, hogy a pratjáhára
mesterévé válva hogyan használhatjuk azt a dháranában,
a jóga hatodik ágában, különböző
példákat használva arra, hogy elmagyarázza a dháraná
működését
és a közben alkalmazott módszereket."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése