"Végül a könyv harmadik része a bhakti-jógát, vagyis a meditáció spirituális dimenzióját mutatja be. A bhakti-jóga, az isteni szeretet jógája a jóga előzőekben ismertetett módszereinek és aspektusainak gyümölcse és eredménye. A könyv először elmagyarázza, hogy a csakrák az agy és az elme fejlődésének evolúciós állomásait képviselik. Ha a csakra-meditációt kifinomult és erőteljes módon végezzük, akkor felgyorsítja a gyakorló agyának és elméjének evolúcióját és felébreszti a magasabb (szattvikus) intelligenciát. A tizenharmadik fejezet bemutatja az evolúciós állomásokat, melyeken keresztül egyénileg vagy kollektív módon fejlődni tudunk.
(Az
evolúció kifejezést itt azzal a jelentéstartalommal használom,
amit az előző
könyveimben az involúció kifejezésnek adtam. Vagyis az evolúció
fogalmával arra az elképzelésre utalok, hogy az emberiség
potenciálisan fényes jövő
elé néz.)
Eddig
a pontig a fejlődés
csupán az emberiség jövőbeni
lehetséges evolúciójának a kezdete. A tizennegyedik fejezet
elmagyarázza Isten vizualizációját a spontán belső
légzésvisszatartás közben, míg a tizenötödik a Kundaliní
felébresztését írja le a külső
légzésvisszatartás közben. A tizenhatodik fejezet ismerteti azt a
technikát, ami végső
soron maradandó sikert és Isten vízióját (darsanáját)
eredményezi. A tizenhetedik fejezet bevezeti a gjána-jógát,
mint a jóga végső
célját, melyet azonban nem szabad megkísérelni, mielőtt
az egyén beteljesítette a szvadharmáját,
vagyis a hozzájárulását mások és a társadalom életéhez.
Mint
ahogyan a ház is lassan épül, és az elején sok figyelmet
fordítanak a primitívebb munkákra, mint például a földmunkára,
ez a könyv is először
az alapokkal foglalkozik. Ahogy a fejezet folytatódik azonban, a
harmadik részben eléri a csúcsát. Ezért jó, ha nem az első
fejezetek alapján ítéljük meg a szöveget, hanem kitartunk a
végéig. Ha viszont túl gyorsan rohanunk előre,
akkor felfoghatatlannak fogjuk találni azt, hogy a harmadik részben
leírt állapotokat is átélhetjük. De, mivel a tető
felhelyezése a ház építésének logikus befejezése, a
spirituális megnyilvánulás és az isteni szeretet ugyanígy a jóga
folyamatának logikus befejezése – amennyiben a megfelelő
elemekkel és a helyes sorrendben végezzük."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése