A
Bhágavata Purána leírása szerint Visnu azért szállt alá
Vámana avatára formájában, hogy visszaállítása Indra
hatalmát a mennyekben, amit Mahábalí, a jámbor aszura
király vett el tőle. Mahábalí nagylelkű király volt, aki komoly
lemondásokat és vezekléseket végzett, és ezzel kivívta az egész
világ elismerését. A dicsőség, amit az udvartartásától és
másoktól kapott, azt eredményezte, hogy a világ legfontosabb
személyiségének kezdte képzelni magát. Elhitte, hogy mindenkin
tud segíteni, és mindenkinek meg tudja adni azt, amit kér. Bár
jámbor és jóindulatú volt, elbízta magát tettei miatt és
elfelejtette, hogy a mindenható Visnu még nála is hatalmasabb. A
dharma (vallásos elvek) szerint mindenkinek végre kell
hajtania a kötelességét, és a király kötelessége az, hogy
másokat segítsen. Mahábalí az Úr odaadó híve volt. Ez a
történet egy jó példa arra, hogy a Legfelsőbb semleges és nem
részrehajló, és mindig megpróbálja egyensúlyba hozni a világot.
Mindenkire szórja isteni fényét, attól függetlenül, hogy ki
hogyan cselekszik.
Vámana
egy törpe bráhmana kisfiú formájában megjelent a király
palotájában, hogy hérom lépésnyi földet kérjen tőle
adományba. Mahábalí ezt készséggel megtette, a guruja,
Sukrácsárja figyelmeztetése ellenére. Ekkor Vámana
megnyilvánította hatalmas formáját és mindhárom világot
átlépte. Egy lépéssel átlépte a mennyek és a föld közötti
teret, a másodikkal a föld és az alsó világok közötti teret.
Ezután megkérdezte, hogy hová helyezze a lábát a harmadik
lépésnél, és mivel Mahábalí nem tudta betartani ígéretét,
meghódolt Vámana előtt, és azt kérte, hogy a fejére helyezze a
harmadik lépést. Ekkor Vámana a király fejére lépett,
megszabadította őt hamis büszkeségétől, és a halhatatlanság
áldásával jutalmazta alázatáért. A puránák szerint az
első lépésnél az Úr Visnu átlyukasztotta az univerzum
burkolatát a lábujjával, és ezen a lyukon keresztül száll alá
a Gangesz folyó az univerzumban.
Amikor
az Úr Vámana így Mahábalí egész királyságát elvette tőle,
és visszaadta azt Indrának, Mahábalí menedéket kért az Úrtól.
Ekkor Visnu, tekintettel Mahábalí, és nagyapja, Prahláda hűséges
odaadására, a Pátálába, vagyis az alvilágba száműzte
Mahábalít és alattvalóit. Egyes források szerint Vémana nem is
lépett az alvilágba, hanem Mahábalíra bízta annak fennhatóságát.
Mahábalí engedélyt kapott Vámanától arra, hogy minden évben
egyszer meglátogassa a népét, és ellenőrizze, hogy minden
rendben van-e velük. Az indiai Onam fesztivál annak az ünnepe,
amikor Mahábalí visszartér elveszített királyságába.
Az
egó és a hamis guru
Mahábalí
történetében Sukrácsárja a hamis gurut képviseli, aki becsapja
a tanítványát önös érdekeit szem előtt tartva, és így
megakadályozza tanítványa lelki fejlődését. Sukrácsárja
felismerte, hogy Vámana nem más, mint az Úr Visnu, és ha Mahábalí
teljesíti a kérését, akkor minden vagyonát el fogja veszíteni.
Ezért arra utasította Mahábalít, hogy tagadja meg a bráhmana
kérését. Mivel azonban Mahábalí az Úr Visnu tiszta híve volt,
amikor megtudta, hogy lehetősége adódott meghódolni az úr Visnu
előtt a vagyonával, akkor ezt habozás nélkül megtette, még a
guruja átkának terhe alatt is. A hiteles guru nem más, mint a
szívben lévő guru, azaz a Paramátmá külső képviselője. ha
tehát a szívünk mást diktál, mint amit a guru mond, akkor lehet,
hogy jobb a szívünkre hallgatni. Mahábalínak így sikerült
megszabadulnia a hamis egójától.
Vámana
megtanította Mahábalínak, hogy a büszkeség megakadályozza a
spirituális fejlődést, ezért fel kell adni, és hogy a vagyont
addig kell értékelni, ameddig van, mert könnyedén elveszhet.
Miután Mahábalí fejére lépett, Vámana felvette Mahávisnu
négykarú formáját, és elégedetté vált Mahábalí
eltökéltségével, hogy betartsa az ígéretét, a guruja átka és
a vagyona elvesztése ellenére. Vámana adta a Mahábalí nevet a
királynak, mivel mahátmának (nagyszerű léleknek)
tekintette. Megáldotta, hogy visszatérhet a lelki világba és
nagyapjával, Prahládával együtt szolgálhatja ott istent. Azt is
kijelentette, hogy a következő júgában Mahábalí lesz az
univerzum ura.
Mahábalí
az ahankárát, vagyis az egót képviseli, a három lépés
pedig a létezés, illetve tudat három aspektusát (ébrenlét, álom
és mélyalvás), a végső lépés pedig, amit Vámana Mahábalí
fejére helyezett, a három létsíktól történő megszabadulást
és a móksa (felszabadulás) elérését képviseli.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése