"Ahogy Patandzsali, a Jóga-szútra szerzője elmagyarázta, a jógában akkor érhetjük el a sikert, ha megtisztítjuk a feltételekhez kötöttségünket (Jóga-szútra 1.50-52). „Amikor a memória megtisztult, az elme megszabadul önnön természetétől, és csak a meditáció tárgya ragyog fel benne.” (Jóga-szútra 1.43). Más szavakkal, ha szeretnénk megtapasztalni a világot úgy, ahogyan az igazából van, először el kell törölnünk a múltbeli feltételekhez kötöttségünket, mivel az szűrő gyanánt fedi be az érzékszerveinket és minden új dolgot a régi élményekhez hasonlít. Ezt a gondolatot, hogy ha a világot önnön frissességében akarjuk megtapasztalni, akkor ezt feltételekhez kötöttség nélkül kell megtennünk, a Hatha Tatva Kaumudí (3.26) is alátámasztja.
Tehát
képzeljük el, hogy a legújabb operációs rendszert szeretnénk
telepíteni az elménk számítógépére, méghozzá egy
jóga-operációs rendszert, míg az, amelyiket törölni szeretnénk,
tartalmazza a múltunkat, a sérelmekkel, megaláztatásokkal,
visszautasításokkal, bűntudattal, félelemmel, fájdalommal és
kétségekkel együtt. Ahhoz, hogy megszabaduljunk a múltbeli
feltételekhez kötöttségtől, töröljük a számítógépünk
háttértárolóját, de éppen, amikor szeretnénk telepíteni az új
jógikus/meditációs operációs rendszerünket, amely mentes az
elutasítástól való félelemtől, azt vesszük észre, hogy a régi
operációs rendszer gyorsan és váratlanul visszatelepítette
magát. Ekkor kiderítjük, hogy a régi operációs rendszernek két
biztonsági meghajtója is van, amiről vissza tudja telepíteni
magát, ha törlik.
Annak
érdekében, hogy az elménk nagyon erős és ellenálló legyen, az
emberi feltételekhez kötöttség három különböző helyen
tárolódik, nem csak az elmében. Ezért találjuk szemben magunkat
akkora ellenállással, amikor változtatni akarunk. A három helyet
a Taittiríja Upanisad sorolja fel: a test (annamaja kósa),
a lélegzet (pránamaja kósa) és az elme (manómaja
kósa). Ha valóban szeretnénk elengedni a múltunkat és
hagyni, hogy megszülessen az új énünk, akkor mindhárom rétegből
külön törölni kell a feltételekhez kötöttséget. Pontosan ezt
teszi a jóga-ászana, pránájáma és meditáció
együttes alkalmazása. Ezek megtisztítják a testet, a légzést és
az elmét is. Miután az előző könyveimben leírtam a test és a
légzés megtisztításának módszereit, ebben a könyvben a
meditációval fogok foglalkozni, a jógi módszerével, amivel
megtisztítja az elméjét, a harmadikat és utolsót a három réteg
(kósa) közül.
Megjegyzés
a kósákkal kapcsolatban
Az
öt kósa modelljét többféle módon szokták értelmezni. Egyes
magyarázók szerint az ánandamaja kósa (gyönyörtest) maga az
átman, vagyis a lélek, a tudat. Mások szerint viszont, mivel ez is
egy kósa, vagyis fedőréteg, az átman ettől különáll, és ez a
réteg csak a tudat spirituális élményeit rögzíti. Ezek a
magyarázók azzal a példával szoktak élni, hogy a lélek (átman)
olyan, mint egy gyertya, míg a tudat (ebben az esetben az ánandamaja
kósa) olyan, mint a gyertya fénye, mely beragyogja a többi négy
réteget. megint mások az átman (egyéni lélek) és a brahman
(Legfelsőbb Lélek) között is hasonló dialektikus kapcsolatot
tételeznek fel (vagyis egyidejűleg azonosnak és különbözőnek
is tekintik őket)."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése