"A pránájáma gyakorlása és az életszakaszok (ásramok)
T.
Krishnamacharya azt mondta, hogy a védikus társadalom minden tagja
járatos volt a jóga gyakorlásában. Bár figyelembe véve a
sebességet, amivel a modern élet fejlődik, nehéznek tűnhet
visszatérni ehhez az állapothoz, a következő bekezdésekben arról
lesz szó, hogyan találhatjuk meg a módját annak, hogy beillesszük
a jógát az életünkbe, a védikus ásramákat
(életszakaszokat) véve alapul. Ennek az információnak az a célja,
hogy a modern jógik képesek legyenek az egész életükbe bele
tudják illeszteni a jóga teljes rendszerét.
A
legfontosabb mennyiségi megfontolás a pránájáma
esetében az, hogy miképpen tudjuk fokozatosan az életünk részévé
tenni. A Jóga-rahaszja
arról beszél, hogy a jóga ágai összefüggésben vannak az
ásrammal.
A Védák szerint az emberi élet négy szakaszra osztható. Az első
szint, a brahmacsárja
ásram,
nagyjából az életünk első huszonöt évét fedi le. Ezalatt
tanulunk meg mindent, amire szükségünk van az életünk hátralévő
részében. A Jóga-rahaszja
azt javasolja, hogy ebben az időszakban az ászana-gyakorlásra
fókuszáljunk, bizonyos múdrákkal
kombinálva, mint a mahámúdrá
és a tádága
múdrá.
A
következő életszakasz a Védák szerint a házasélet (grihasztha
ásram).
Ebben a szakaszban általában megházasodunk, családot alapítunk
és a karrierünket építjük, vagy üzletbe kezdünk. A grihasztha
ásram
nagyjából 25 és 50 éves kor között tart. A Jóga-rahaszja
a pránájámát
ajánlja a fő gyakorlási formának erre az időszakra, miközben
fenntartjuk az ászana-gyakorlásnak
azt a szintjét, amit előtte elértünk. Ha a családos időszakban
30 percnyi pránájáma-gyakorlást
adtunk hozzá az ászana-gyakorlásunkhoz,
akkor megfelelően fel leszünk készülve arra, hogy belépjünk az
élet következő fokozatába. A Védák szerint nem helyes, ha a
családos életszakasz során csökkentjük a családra és a
karrierre, kereskedelemre vagy adminisztratív munkára fordított
időt, ami a társadalom felé nyújtott szolgálatainkat jelenti.
Vegyük figyelembe, hogy a Védák nem javasolták a társadalmon
kívül helyezkedést a spirituális szabadság megtalálása
érdekében. Ehelyett elfogadták, hogy az emberi életnek négy
célja (purusártha)
van: artha
(vagyon gyűjtése), káma
(szexuális élvezet), dharma
(helyes cselekvés), és móksa
(spirituális felszabadulás). Ha mind a négy célt beteljesítjük,
akkor az életünk teljes lesz. Általában véve, ahogy
keresztülhaladunk az ásramokon,
a fókusz áttevődik az első célról a negyedikre, miközben a
dharmát
(helyes cselekvést) mindig alkalmazni kell, különösen az artha
(vagyon) és a káma
(szexuális élvezet) keresése közben.
A
helyzet némileg megváltozik, amikor belépünk a vánaprasztha
ásramba,
mely körülbelül 50 és 75 éves kor között tart. A vánaprasztha
erdőlakót jelent, ami arra a tényre utal, hogy a régi időkben a
férfiak a feleségükkel együtt az erdőbe költöztek egy kis
kunyhóba. Ma ez a nyugdíjas korszaknak felelne meg, amikor már
„kirepülnek a fiókák”. A vánaprasztha
továbbra is elérhető a család és a társadalom számára
tanácsadóként, de a jóga-gyakorlásra fordított ideje most
jelentősen megnövekszik, mivel már nem kell annyit dolgoznia, és
a gyerekei is felnőttek. Az ászanára
már kevesebb hangsúlyt kell fektetni, miközben a pránájámával
töltött időt meg lehet kétszerezni vagy háromszorozni. Jelentős
meditációs és odaadó gyakorlatot is be lehet ekkor vezetni. A
vánaprasztha
életszakasz legfontosabb fókusza a spiritualitás és a szamádhira
való felkészülés.
Az
utolsó ásram,
a szannjásza
(lemondott) körülbelül 75 éves kortól 100 évig terjed. Ezen a
ponton minden anyagi ragaszkodásról lemondunk és csak a
gyakorlásunkra és Isten szolgálatára koncentrálunk. Amikor a
pránájáma-gyakorlás
extrém formáiról olvasunk, az általában ebben az életszakaszban
történik.
A
jóga védikus megközelítése az, hogy ahelyett, hogy már fiatalon
fejest ugranánk a gyakorlás extrém formáiba, fokozatosan kell
fejlesztenünk a gyakorlásunkat, miközben keresztülhaladunk a
különböző életszakaszokon és beteljesítjük a kötelességeinket
a család és a társadalom felé. Ez az álláspont nem csak a
Jóga-rahaszjában,
hanem az olyan jóga-írásokban is megjelenik, mint a
Jóga-jágjavalkja
és a Vaszistha-szamhitá."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése