Púrna-matszjéndrászana
(Matszjéndranátha teljes póza)
Dristi:
Pársva
(oldalra)
A
púrna-matszjéndrászanát
Matszjéndranátha jógiról nevezték el, így egy Risi-póznak
tekinthetjük. Az ászanák
négy kategóriája közül (mozdulatlan tárgyakat, állatokat,
embereket és isteneket szimbolizáló ászanák)
a harmadikba tartozik. Matszjéndranátha személyiségét a fenti
leírásban igyekeztünk bemutatni. A második sorozatban előforduló
ardha-matszjéndrászana
(Matszjéndranátha fél póza) rokona, illetve teljes kifejeződése
ez a póz. A fél pózban a bal lábat a jobb alatt keresztben
átvisszük, itt viszont féllótusz pozícióba foguk helyezni, ami
sokkal nehezebb és több csípő-nyitottságot igényel. Ez és a
következő két póz (virancsjászana
A és B) a kartámasz-blokk lezárásaképpen néhány csípőnyitással
átvezet minket a sorozat harmadik részébe, ahol hátrahajlítások
és spárgapózok fogják váltani egymást.
Vinyásza
számolás
Szapta:
Belégzésre lefelé néző kutyából ugorjunk előre, és
keresztezve hozzuk át a lábainkat a kezeink között, majd üljünk
le dandászanában.
A harmadik sorozatban eddig még nem szerepelt ez a vinyásza,
amit viszont az első sorozatban kiterjedten alkalmaztunk, hiszen ott
a legtöbb pózt dandászanából
vettük fel.
Astau:
Kilégzésre hajtogassuk be a bal lábunkat lótuszülésbe, majd a
jobb lábat tegyük keresztbe fölötte úgy, hogy a jobb bokánk a
bal térdünk külső oldalához érjen. Ez valójában olyan, mintha
a lótuszülést a bal lábbak kezdtük volna felvenni, majd a
lábainkat elforgattuk volna balra, hogy a jobb talp a földre
kerülhessen. Ha nem rendelkezünk kivételesen jó
csípőmobilitással, akkor a jobb ülőcsontunk fel fog emelkedni a
levegőbe, és így a póz instabil lesz. Kezdetben aláhajtogathatunk
egy törölközőt a jobb ülőcsont alá, hogy nem billegjen a
levegőben.
Ezután
forduljunk ki jobbra, majd a bal vállat hozzuk ki a jobb térd külső
oldalához, és a kinyújtott karral kapaszkodjunk a jobb bokánkba
vagy a belső talpélünkbe. Forduljunk ki a törzsünkkel
maximálisan jobbra, majd a jobb kart a hátunk mögött húzzuk
keresztbe, és igyekezzünk a jobb kezünk ujjaival megkapaszkodni a
bal combunkban. A gerinccet tartsuk függőlegesen, vagyis ne dőljünk
se oldalra, se hátra. A két váll azonos magasságban van és
lefelé húzzuk őket, a fejtetővel viszont felfelé nyújtózunk.
Zárjuk a lapockákat és nyissuk a mellkast. Maradjunk öt légzésig
a pózban, belégzésre felfelé nyújtózkodva a gerinccel,
kilégzésre pedig a csavarást fokozva.
A
kéz pozíciója
A
kinyújtott bal karral a jobb lábfejünkbe kell kapaszkodni, ami
elvileg nem terheli a könyökünket, ha a váll megfelelő mértékben
kifordult a térd külső oldalához képest. ha azonban feszültséget
érzünk a könyökünkben, akkor három dolgot tehetünk: 1.
Forgassuk befelé a bal kart, és Így a könyökünk nem fog a
lábszárcsonthoz nyomódni, hanem fölfelé fog állni. 2. Az
egyenes kar helyett kulcsoljuk át a kart a térdünk alatt, és
akasszuk össze az ujjainkat a jobb kéz ujjaival a hátunk mögött.
3. Azt is megtehetjük, hogy a térd körül igyekszünk kulcsolni a
bal kart, ahogyan a marícsjászana
D-ben.
Nava:
Belégzésre bontsuk a kulcsolást és a csavarást, de a lábak
maradhatnak lótuszban. Helyezzük a matracra a két tenyerünket,
majd a lótuszban lévő lábainkat emeljük át a karjaink között,
és ugorjunk hátra csaturanga-dandászanába.
Ha nem megy a hátraugrás lótuszban, akkor bontsuk a lábakat,
keresztezzük a lábszárat és úgy ugorjunk hátra.
Dasa:
Kilégzésre csaturanga-dandászana.
Ékádasa:
Belégzésre felfelé néző kutya.
Dvádasa:
Kilégzésre lefelé
néző kutya.
Trajódasa-Astadasa:
Ismételjük meg ugyanezeket a vinyászákat
a bal oldalra is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése