Dzsanaka
Mahárádzsát meggyőzték Astávakra szavai arról, hogy egy
valóban önmegvalósított bölccsel áll szemben, ezért Dzsanaka
megkérte Astávakrát, hogy a tanítványa lehessen, és
megismerhesse az önvalóját. Astávakra azt válaszolta
Dzsanakának, hogy keresse fel az erdei kunyhójában, és ott
kövesse minden utasítását.
Néhány
nap múlva Dzsanaka elindult az erdőbe, hogy megkeresse Astávakrát.
Amikor a király valahová indul, akkor mindig elkísérik a katonái
és a miniszterei. Így hát Dzsanaka is a kíséretével indult az
erdőbe. De amint egyre beljebb kerültek a dzsungelbe, az egyre
sűrűbb lett. Sok–sok órányi kutatás után Dzsanaka elszakadt a
kíséretétől és eltévedt az erdőben. Ahogy kóborolt az erdőben
és a kiutat kereste, hirtelen Astávakra Muniba botlott, aki egy fa
alatt ült. Amikor meglátta a bölcset, Dzsanaka elkezdett leszállni
a lováról. Az egyik lába még a kengyelben volt, a másik pedig
fent a levegőben, amikor Astávakra azt mondta neki: „Állj. Állj
meg ott, ahol vagy!” Dzsanaka megállt ebben a nagyon kényelmetlen
pózban, a lóba kapaszkodva, egyik lábával a levegőben. Nem lehet
tudni, meddig kellett így maradnia. Egyes beszámolók szerint
sok-sok évig, míg mások szerint csak egy pillanatig. Nem is
számít, a lényeg az, hogy elegendő időt töltött ebben a furcsa
pózban. Az elegendő id néha lehet csupán egy pillanat is. Amiatt,
hogy abszolút mértékben képes volt követni az utasítást –
megállt ott, ahol lennie kellett – teljesen önmegvalósított
lénnyé vált.
Amikor
önmegvalósított lett, Dzsanaka leszállt a lováról és Astávakra
lábaihoz borult. Azt mondta Astávakrának: „Mit fogok most
csinálni a királyságommal és a palotámmal – ezek a dolgok
többé már nem fontosak a számomra. Csak a lábaidnál szeretnék
ülni. Kérlek, engedd meg, hogy az erdei kunyhódban maradjak
veled!”
Astávakra
azonban ezt válaszolta: „Most, hogy már elérted az
önmagvalósítást, az életed többé nem arról szól, hogy mit
szeretsz és mit nem. Nem is a szükségleteidről szól már az
életed, mert valójában nincsenek is szükségleteid. A néped
megérdemel egy megvilágosodott királyt. úgyhogy a királyuk kell,
hogy maradj!”
Dzsanaka
vonakodva ugyan, de visszatért a palotájába és nagy bölcsességgel
kormányozta tovább királyságát. Dzsanaka igazi áldás volt a
népe számára, mert teljesen megvilágosodott volt, de mégis
királyként kormányzott. Indiában sok bölcs és szent volt, akik
előzőleg királyok voltak, akik önként lemondtak mindenről,
amijük volt, és koldusként éltek tovább, de teljes
megelégedésben. Sokan voltak ilyenek – Gutama Buddha, Mahávíra,
Bahubali – de nagyon kevés megvilágosodott király volt. Dzsanaka
király maradt, de amilyen gyakran a királyi kötelességei
engedték, meglátogatta Astávakrát az erdei kunyhójában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése