"Ennek a pránájáma-technikának, mely a legfontosabb az összes közül, a nádí sódhanának a király aránya az 1:4:2:2. Ennek kell alkotnia az össze pránájáma-gyakorlás alapját és minden nap gyakorolni kell. Csak azután kezdjünk bele más pránájámák gyakorlásába, ha elértünk bizonyos jártasságot a nádí sódhanában. Azért kell először jártasságot szerezni a nádí sódhanában, mert a sásztrák szerint csak akkor lehetünk sikeresek a magasabb szintű jógában, ha előtte megtisztítottuk a nádíkat. A nádí sódhana e cél elérésének fő módja.
Bhásztiká
A
bhásztriká
egy gyors légzéstechnika, mely a legnagyobb légzésvolument hozza
létre, és a legerőteljesebb pránájáma-módszer.
Arra használhatjuk, hogy az egész szervezetünket feltöltsük
pránával.
Egyidejűleg csökkenti és kivezeti mindhárom dósát,
vagyis a vátát,
pittát
és a kaphát.
Így, a nádí
sódhanához
hasonlóan anélkül gyakorolhatjuk, hogy felborulna a biológiai
elemek egyensúlya.
A
bhásztriká
különféle formáinak megkülönböztetése
Indiában,
különböző tanároktól és intézményektől olyan változatait
tanultam a bhásztrikának,
melyek a technika és hatásai szempontjából annyira eltérnek,
hogy nehéz lenne ugyanazzal a névvel illetni őket. Ahelyett, hogy
„elhiggyem” valamelyikőjüknek, hogy helyesen tanította,
gyakoroltam a különböző technikákat, tanulmányoztam a
hatásukat, és összehasonlítottam őket a
jóga-sásztrákban
leírt hatásokkal. Emellett átvizsgáltam a jelenlegi nyomtatott
médiában publikált legtöbb ismertetőt a bhásztrikával
kapcsolatban.
A
bhásztriká
témájában négy iskolára bukkantam. Ebből a négyből három azt
állítja, hogy a bhásztriká
a hasi fújtató légzés egyik formája, vagyis nem más, mint a
kapálabhátí
módosított formája. A negyedik iskola szerint a bhásztriká
mellkasi fújtató légzés, és mint ilyen, teljesen független és
eltér a kapálabhátítól.
A
bhásztrikával
kapcsolatos iskolák
- Az első iskola szerint a bhásztriká egy torokszűkítéssel végzett kapálabhátí. Ezek szerint a bhásztriká a kapálabhátí és az uddzsájí kombinációja;
- A második iskola szerint a bhásztriká egyszerűen a kapálabhátí egy hozzáadott kumbhakával;
- A harmadik iskola szerint a bhásztriká hasi fújtató légzés, de egy hozzáadott aktív belégzéssel, míg a kapálabhátíban csak a kilégzés aktív;
- A negyedik iskola szerint a bhásztriká egy teljesen eltérő technika, és bár a megközelítése jelentősen eltér az előző három iskoláétól, ennek az iskolának van a legtöbb támogatója. Swami Ramdev például azt mondja, hogy a hasi légzésnek semmi értelme a bhásztriká közben, hanem a mellkast kell használni helyette. Andre Van Lysebeth azt tanítja, hogy a bhásztriká egy teljes jóga-légzésciklus, de sokkal gyorsabban végezve, mint normális esetben. Shyam Sunder Goswami valószínűleg a legvilágosabban fogalmaz, amikor azt mondja, hogy a bhásztriká gyors-rövid mellkasi légzés, míg a kapálabhátít gyors-rövid hasi légzésnek nevezi. A Hatha-jóga Pradípiká egyértelműen foglal állást ebben a kérdésben, amikor kijelenti, hogy a bhásztrikában a szív lótuszáig kell tölteni a levegőt (2.61), ami egyértelmű utalás a mellkasra. A Jóga Kundaliní Upanisad szintén kijelenti, hogy bhásztriká közben a levegőt egészen a szívig kell belélegezni (1.33). További tanárok, akik mellkasi fújtató légzésként tanítják a bhásztrikát: K. Pattabhi Jois, B.N.S. Iyengar és Swami Maheshwarananda."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése