"Góraksa nádí sódhanája
Góraksa
Nátha bemutatása
Sziddha
Góraksa Nátha volt a nevezetes sziddha
rend alapítója. Illetve jelen időben is mondhatjuk ezt, mivel
halhatatlannak tartják. Többen is alátámasztották, hogy látták
Góraksát több, mint 400 év lefolyása alatt, a 10. és 14. század
közötti időpontokban. Azóta elérhetetlenné vált. Számos
beszámoló a jógik csodálatos tetteiről, mint például a lebegév
vagy a vízen járás, a halottak feltámasztása vagy feltámadás,
Góraksa Nátha személyéhez vezethető vissza, vagy hindi nevén
Górakhnáth, lévén a Góraksa Nátha a szanszkrit neve.
Matszjéndra
Náthán, Góraksa Nátha tanárán kívül ő a leghíresebb a
sziddhák
közül. A sziddha
egy olyan jóga-mester, aki természetfeletti erőkre tett szert. A
számos csoda bemutatásán, számtalan tanítvány elfogadásán és
számos kiemelkedő jóga-sásztra
írásán kívül Góraksa nagy vezető és szervező is volt. Ő
volt a Nátha rend alapítója, mely számos kolostort hozott létre,
valamint létrehozott egy sajátos Saivita filozófiai rendszert is.
Szvátmáráma, a befolyásos Hatha-jóga
Pradípiká
szerzője is a két sziddhához
vezeti vissza saját tanítványi láncolatát, és ha közelebbről
megvizsgáljuk, akkor kiderül, hogy a Pradípiká
nem más, mint a Góraksa Nátha által írt korábbi szövegek
részletezése. Hihetetlen, hogy egy olyan rövid szöveg, mint a
Góraksa-sataka
lényegében mindent tartalmaz, amivé a hatha-jóga
vált 400 évvel később.
Egyes
tudósok szerint a jóga-upanisadok
tanításai nem mások, mint Matszjéndra és Góraksa módszerei,
melyeket idővel védikus helyzetbe emeltek azáltal, hogy az
Upanisadok közé helyezték. Érvelésük szerint ez azért történt,
mert a tantrikus hatha-jóga
annyira nagy befolyásra tett szert, hogy a védikus irodalom részévé
kellett tenni. Mások véleménye szerint a jóga-upanisadok
és a sziddhák
tanításai egy sokkal régebbi tantrikus tradíció részét
képezik, és Góraksa nem volt más, mint e hagyomány legfontosabb
összeállítója és reformere. Én is ez utóbbi véleményt
osztom, egészen egyszerűen azért, mert valószínűtlennek tartom,
hogy egy ennyire széles, komplex és ragyogó tanítás, mint a
sziddháké,
csupán egy vagy két ember szerzeménye lenne, amit egy-két
emberöltő alatt összehoztak, még akkor is, ha az 400 év hosszú
volt. A sásztrák
önmaguk is azt állítják, hogy Matszjéndra Nátha és Góraksa
Nátha is Ádi Náthától, az első és elsődleges Náthától
(Úrtól), az Úr Sivától kapta ezt a tanítást."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése