Újabb részlet Gregor Maehle Pránájáma-könyvéből:
"A
nádí
sódhana
előnyei
Góraksa
Nátha kijelenti, hogy a nádí
sódhana
minden betegségtől megszabadít. A Jóga-rahaszja,
melyet T. Krishnamacharyán keresztül kaptunk meg, kijelenti, hogy a
nádí
sódhana
a legfontosabb pránájáma
(1.103). Azt is kijelenti, hogy míg más pránájámák
korlátozott haszonnal rendelkeznek, a nádí
sódhana
megszámlálhatatlan előnnyel jár (1.103). A Jóga
Makarandában
Krishnamacharya kijelenti, hogy a nádí
sódhana
megtisztítja az ágjá
csakrát
(harmadik szemet). A nádí
sódhanát
más jóga-sásztrák
is az elsődleges pránájámának
és a jóga elsődleges elemének is tekintik. Mivel a nádí
sódhana
egyensúlyt hoz létre a Hold (Ídá) és Nap (Pingalá)
nádík
között, felkészíti a testet az erő (sakti)
befogadására és a Kundaliní felemelésére. Ha a test és az elme
megtisztult, az erő felemelkedése (sakti
csalana)
nem jelent problémát.
A
belső kumbhaka
A
különbség Vaszistha nádí
suddhija
és Góraksa nádí
sódhanája
között a kumbhaka
használatában van. Míg a belégzésnek
radzsaszikus
befolyása van, a kilégzésnek pedig tamaszikus,
a kumbhaka
szattvikus
hatású. Megnyugtatja az elmét, és az alapjában fekvő szattva
elkezd átragyogni. Ezt a következő módon érthetjük meg: a
gondolatot (vritti)
a váta,
vagyis a prána
mozgása
működteti. A kumbhakában
megáll a prána.
Mivel a kumbhakában
megáll a prána,
nincs ott a természetes mozgás, ami a gondolatokat működésbe
hozná. A gondolati hullámok, melyek a feltételekhez kötöttségünk
kifejeződései, olyan mértékben eltorzítják a világról
alkotott felfogásunkat, hogy nem tudjuk annak valódi mivoltát
érzékelni. Ezt hasonló módon teszik, mint ahogyan egy tavacska
felszínét fodrozó szél hozza létre a hullámokat. A korábban
csendes felszín eltorzítja a benne látható tükörképet, mely
újra tisztán kivehető lesz, amint a tavacska felszíne
elcsendesedik. A felszínt eltorzító erő a tamasz
és a radzsasz,
attól függően, hogy melyik dominál. A jóga azt tanítja, hogy ha
nincsenek jelen, és az elme mentes a gondolati hullámoktól, akkor
a tárgy, amit szemlél, tisztán visszatükröződik rajta, mint
ahogyan a telihold az erdei tó tükrében egy szélcsendes,
balzsamos nyári éjszakán.
Az
elmének ez a képessége, hogy ne torzítson el egy tárgyat, csak
akkor figyelhető meg, amikor az elme teljesen csendes; a
visszatükröződést létrehozó csendesség tisztaságát az elme
szattvájának
(intelligenciájának) nevezik. A
szattva
automatikusan uralkodóvá válik az elmében a kumbhaka
ideje alatt. Vagy mondhatjuk azt is, hogy bizonyos minősített módon
válik uralkodóvá. Képzeljünk el egy szélkereket, melyet egy
erős légáram forgat: amint beállt a kumbhaka,
a szélkerékre ható erő megszűnik, de egy darabig még forogni
fog a tehetetlenségi tömege miatt. Hasonlóképpen, az elménk is
folytatni akarja a gondolkodást a feltételekhez kötöttségünk
tehetetlenségi ereje miatt, bár a légzés befolyása megszűnt.
Azt, hogy meddig fog még forogni az elme szélkereke, az egyéni
feltételekhez kötöttség „vastagsága” határozza meg. Ez
egyszerűen az adott elmét támogató egyéni tudatalatti benyomások
(szamszkárák)
számának függvénye."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése