Nekem
szegezték a kérdést, hogy mi a véleményem a
bevándorlás/kiváldorlás kérdéséről. Általában nem szoktam
nyilvánosan állást foglalni politikai kérdésekben, és olyan
kérdésekben sem nagyon, amikhez a legtöbb ember erős érzelmi
töltetet fűz. Úgyhogy most ezzel a kérdéssel kapcsolatban is
inkább egy-két filozófiai gondolatot említenék meg.
A történelem színpada
Minél
inkább igyekszünk állandósítani a helyzetünket ebben az anyagi
világban, annál inkább az lesz a törekvésünk, hogy a
közelmúltra és a közeljövőre tekintsünk ki, és mint ahogyan
tegnapelőtti bejegyzésemben is elemeztem, az emlékezet bizony sok
esetben hajlamos megváltoztatni a tényeket, hát még az olyan
eseményekkel kapcsolatban, amelyeknek nem is voltunk szemtanúi.
A
történettudomány háromféle módszerrel igyekszik rekonstruálni a
múltat: a régészeti leletek (tárgyi bizonyítékok), a korabeli
szemtanúk beszámolói (történelmi krónikák) és a hipotézisek
segítségével, melyekkel főként az előző kettő közötti
hézagokat igyekeznek átfedni a történészek. A tudásszerzésnek
ezek a módjai megegyeznek azzal, amiről Patandzsali is beszél a
Jóga-szútrában: pratjaksa (közvetlen érzékelés), aitihja
(hiteles beszámolók) és anumána (következtetés).
Azt
mondhatjuk, hogy a fenti három módszer segítségével nagyjából
sikerült rekonstruálni az elmúlt pár ezer év történelmét. És
ha nem egy, hanem több emberöltőnyi távlatban gondolkodunk, akkor
egyből észrevesszük, hogy még a legállandóbbnak hitt dolgok sem
maradnak fenn örökké. A Kárpát-medence volt már Nagy Sándor
birodalmának része, majd a rómaikaé, a Hun birodalomé, majd
megérkezett a hét vezér és elfoglalta törzseivel, azután jártak
itt a törökök, tatárok, osztrákok, németek, oroszok, vagyis
történelmünk csupa jövés-menés.
Hajdanán
a középkorban Európa gyarmatosította az „elmaradott világ”
többi részét, beleértve Afrikát, Ázsiát, az Amerikákat,
Ausztráliát és még az Antarktisszal is megpróbálkoztak. Azután
Afrikából átszállítottak egy csomó rabszolgát Dél- és
Észak-Amerikába, akik ott megtelepedtek és kivívták a
szabadságukat. A rabszolgatartó társadalmak és birodalmak
évezredekig tartották magukat, bár a modern korban a gazdasági
gyarmatosítás a legerőteljesebb faktor, amely nem foglalkozik a
bőrszíneddel, a származásoddal, a kultúráddal, a vallásoddal,
csak a mohóságodra épít. Ez a gazdasági érdek még a politikai
erőviszonyokat is jelentősen átitatja, így végső soron senki
nem tudja, hogy ki kivel van, ki a barát és ki az ellenség.
Minden
változik
Lépjünk
még egyet visszább a perspektívában: Az örök lélek csupán
átmeneti utazó ezen a földön, egyik testből a másikba vándorol.
Így az előbb nagy vonalakban felvázolt évezredes történelmi
drámában már mindannyian mindenféle szerepet betöltöttünk,
ezért nem érdemes azokra a feszültségekre kihegyezni az
életünket, amelyek csupán a jelenlegi testetöltésünkhöz
kötődnek.
Az
ember úgysem képes olyan helyzetet teremteni a környezetében, ami
teljes boldogságot okozna. A boldogság és boldogtalanság, vagy
mondhatnánk az öröm és a szenvedés az elmében jön létre,
ezért a bölcs jógi az önvalója megismerésére és az elméje
fölötti uralom megszerzésére fordítja az idejét és az
energiáját.
Minden
olyan cselekedet, mellyel a környezetünket igyekszünk
megváltoztatni, főleg, ha erőszakkal párosul, csak tovább
bonyolítja a karmánkat. Persze nem olyan könnyű erőszakmentesen
és békésen élni egymás mellett egy olyan világban, amelyben
mindig az erőviszonyok határozták meg azt, hogy ki kinek diktálja
a feltételeket.
Nem
is azt akarom sugallni, hogy legyünk teljes mértékben közömbösek
a minket körülvevő események iránt. De mindig törekedni kell
arra, hogy minél kevesebb fájdalmat okozzunk másoknak, és minél
kevésbé bonyolódjunk bele a karmánkba.
Hiba
a Mátrixban
Érdekes
módon, a jóga egyik célja a félelmeink legyőzése, és amint
látjuk, a legerőteljesebb diktatúrákban általában a félelem
segítségével manipulálják a tömegeket. Vagyis, ha sikerült
legyőznöd a félelmeidet, akkor irányíthatatlanná válsz, egy
hiba leszel a Mátrixban. Minél több tudásra teszel szert, annál
kevésbé vagy manipulálható. Ezt a spirituális ébredést éppen
ezért nevezzük vértelen forradalomnak, vagy a szív forradalmának.
Egyénről egyénre zajlik le, és bár hozzásegíthetjük a
másikat, de nem tehetünk erőszakot a szabad akaratán. A munka
java részét mindenkinek magának kell elvégeznie.
A
Jóga-szútra szerint az anyagi világnak csupán egy feladata van,
hogy az itt szerzett tapasztalatok, átélt élmének segítségével
ráébressze az élőlényt eredeti tudatára, és az meg tudjon
szilárdulni a tiszta tudat állapotában, amikor csupán szemléli
ezt a világot vagy a mögötte álló transzcendens valóságot, és
nem akarja megváltoztatni. Aki úgy gondolja, hogy hatalommal és
intelligenciával rendelkezik, az meg akarja változtatni a világot.
Amikor már több tudással rendelkezik, akkor önmagát szeretné
megváltoztatni, vagy inkább megtisztítani, és végül eljut arra
a pontra, amikor már csak szemlélődik, és önmagában boldog,
mert nem befolyásolják a tünemény világ változásai. Ez lesz a
vándorlásunk vége.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése