Dél-Indiában
Szkandát Szómaszkandaként jelenítették meg, amikor a gyermek
Szkanda isteni szülei ölében ül. A Siva Puránában a
következő leírást olvashatjuk:
“Látva
a fiát, a nagy Úr Sivát, az univerzum atyját a nagy Istennővel,
Párvatíval együtt elöntötte az öröm és a szeretet. A ragyogó
testű Kumárát az ölébe helyezve Párvatí is ragyogott a
dicsőségtől, mint a gyermekes anyák legnagyobbika, Kumára Siva
ölében ült, és Vászukíval játszott, a kígyók urával, aki
Siva nyakát díszítette. Az Úr Siva, a világok egyedüli ura,
szótlan volt az elragadtatástól.”
Egy
bizonyos idő elmúltával Szkanda imádata kezdte elveszíteni a
jelentőségét, és mára már csak Tamil Naduban maradt fenn. A
legfontosabb temploma Tirucchenturban, a tengerparton van. A többi
templom Tamil Naduban és Dél-Indiában található szétszórva.
Hogy miért vonult vissza Szkanda délre India más részeiből, arra
az a mítosz adja meg a választ, mely szerint Szkanda feldühödött,
amikor megtudta, hogy a szülei az öccsét, Ganapatit szeretnék
előbb kiházasítani, mint őt. Az a verseny, ami ezt volt hivatott
eldönteni, döntetlennel zárult, mert Szkanda fizikailag körbejárta
az univerzumot, míg Ganapati csak a szüleit járta körbe, mondván,
hogy ők az univerzum. Metafizikai értelemben persze igaza volt, de
Szkanda dühében megsértődött, és azóta sem lett kiengesztelve.
Sok dél-indiai templomban van évente egy olyan rituálé, melynek
során a Himalájában lakó szülei meglátogatják a még mindig
duzzogó fiukat. Ez a történet Ganapati növekvő népszerűségére
is utal, ami még mindig nem mutatja a csökkenés jelét.
Szkanda
hátasállata a Pravani nevű páva, mellyel az űrben is tud
közlekedni. Kedvenc fegyvere a Vél nevű lándzsa, melyről a
Vélájudha nevet is kapta. Juddharangának is nevezik, ami azt
jelenti: “A háború esze”. Hat feje és tizenkét karja van.
Legnépszerűbb dél-indiai neve Szubramaniam.
Szkanda
tehát Siva és Párvatí idősebbik fia, bár egyesek szerint ő a
fiatalabbik, és Gnaésa az idősebb. Bár egész Indiában ismert,
és valószínűleg régebbi isten, mint Ganésa, mára már csak
Dél-Indiában és Sri Lanka egyes részein maradt fenn az imádata.
Szkanda
említésének történelmi nyomai régre nyúlnak vissza. A
Kusán-érméken is megtalálható Szkanda-Kumára-Visákha és Siva
ábrázolása. A Kusán birodalom (Kr.e. 1. sz.) királyait
Dévaputrának nevezték, ami szintén arra utal, hogy a király
isteni eredetű és Szkanda képviselője. A Jaudhéhák, akik fontos
szerepet játszottak a Kusána dinasztia hanyatlásában, szintén
Szkanda-kumárát imádták, az ő érméiken Szkanda és egy papagáj
szerepel. A Gupták szintén Sivát és Szkandát imádták, amit két
uralkodójuk (Szkanda Gupta, 455-467 és Kumára Gupta, 473-476) neve
is bizonyít. Szkanda Gupta fontos szerepet játszott Észak-India és
a hanyatló hinduizmus megmentésében a kíméletlen hunok kezétől.
Több templomot is épített, melyeket Szkandának és a különböző
anyaistennőknek szentelt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése