"A múla bandha technikája
A
múla
bandha
kezdeti fázisában a bal sarkunkkal nyomást gyakorolunk a gátra
(sziddhászanában)
és utána behúzzuk (Góraksa-sataka
81).
A sziddhászanában
érdemes megtanulni, mert a bal sarok stimulálni fogja a gátat. Ezt
azonban padmászanában
is elérhetjük, ha annyira előrebillentjük a medencét, hogy a gát
kapcsolatba kerüljön a padlóval. A múla
bandhát
bármelyik jógapózban lehet gyakorolni és tapasztalni, de a két
előbb említett póz az ideális. Amikor mesterévé válunk a múla
bandhának,
az apána
váju
fel fog emelkedni.
Kezdetben
úgy is aktiválhatjuk a múla
bandhát,
hogy összehúzzuk a végbél vagy a húgycső körüli záróizmokat,
mintha a vizelési ingert próbálnánk megállítani. ha azonban
pontosak akarunk lenni, a múla
bandha
pontosan a végbélnyílás és a nemi szervek között középen
helyezkedik el, a PC-izom közepén. A PC-izom összehúzása
bizonyos mértékben aktiválja az egész gátat. Ezzel kapcsolatban
képzeljük el, hogy a belégzés egészen a gátig hatol,
belekapaszkodik a gátba és felfelé húzza azt. Ha a múla
bandha
és a kilégzés kapcsolatára szeretnénk koncentrálni, érezzük,
ahogy a kilégzés leesik, és ahogy átfordul a belégzésbe,
érezzük, ahogy a légzés visszapattan a gátról, mint egy
trambulinról.
A
múla
bandha
stimulálja a filum
terminale
ínszalagot, valamint a cauda
equina
idegfonatot, amelyek a farokcsonthoz tapadnak. Ezen keresztül a múla
bandha
stimulálja a teljes agyat, és különösen a paraszimpatikus
idegrendszert. Lelassítja a szívet, csökkenti a vérnyomást és a
légzésfrekvenciát. T. Krishnamacharya azt állította, hogy a múla
bandha
kulcsfontosságú volt abban, hogy meg tudta állítani a szívét.
Mikor
alkalmazzuk?
Ideálisan
a múla
bandhát
mindig alkalmazni kell a kumbhaka
közben, mivel aktiválja a paraszimpatikus idegrendszert, és
megkönnyíti a kumbhaka
végzését. A múla
bandhát
a belégzés és kilégzés közben is tartani kell. Emellett, a múla
bandhát
akkor is alkalmazni kell, amikor bármilyen ászanát
gyakorolunk (a savászana
kivételével), valamint a kundaliní felébresztésére irányuló
gyakorlatok közben is. A kumbhaka
közben azonban a múla
bandha
másodlagos fontosságú a dzsálándhára
bandhához
képest. Csak akkor fordítsuk a figyelmünket a múla
bandhára,
ha biztosak vagyunk benne, hogy a dzsálándhára
tökéletesen aktív.
Mikor
ne alkalmazzuk?
A
jóga-írások azt ajánlják, hogy mindig tartsuk aktívan a múla
bandhát.
Ez azonban csak a nagyon haladó gyakorlókra vonatkozik, akik
bevégezték minden társadalmi kötelezettségüket, és a Kundaliní
felébresztésével foglalkoznak. Az, aki még mindig végzi a
társadalmi kötelezettségeit, és megpróbálja mindig aktívan
tartani a múla
bandhát,
székrekedést tapasztalhat. Ha mindig tartjuk a múla
bandhát,
akkor hozzá kell igazítani az étkezésünket. A menstruációt is
az apána
irányítja, és ha a
múla bandha
segítségével felfelé fordítjuk az apánát,
az zavart okozhat a természetes menstruációs folyamatban.
Ugyancsak az apána
felelős a magzat világra hozataláért. A terhesség közben a múla
bandhát
csökkenteni kell, az egyéni állapot függvényében. Például ha
egy nőnek nagyon fejlett az ászana-gyakorlása
és erős a múla
bandhája,
hasznára válhat, ha a terhesség vége felé már nem aktiválja.
Ha a terhesség végéig megmarad az erős múla
bandha-gyakorlás,
az megnehezítheti a szülést. Másfelől viszont azok a nők,
akiknek alacsonyabb az izomtónusa, és gyenge a gátja, hosszabb
ideig hasznát vehetik a múla
bandha
gyakorlásának."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése