"Az uddíjána bandha három formájának hierarchiájában először a belégzési uddíjána bandhát kell megtanulni, mert anélkül nincs teljes jóga-légzés. A következő a kilégzési uddíjána bandha. Ez fejleszti az állóképességet a pránájámában, de mindig emlékezni kell rá. Csak ezután jön a belső (kumbhaka) uddíjána bandha. Csak akkor fogjunk bele, ha már nagyon szilárddá váltunk a pránájámában.
Külső
(kumbhaka)
uddíjána /báhja uddíjána
A
jóga-irodalom két nagyon eltérő gyakorlatot ír le majdnem
ugyanazzal a névvel. Az egyik az uddíjána,
a másik pedig az uddíjána
bandha.
Mindkettő célja az apána
váju
felemelése. Bár a nevük hasonló, az alkalmazásuk nagyon eltér.
Az uddíjána
bandha
egy izomösszehúzás, ami befelé és felfelé nyomja a hasűri
szerveket. Csak akkor van hatása, ha levegő van a tüdőben, és
így a hasi szervek valaminek neki tudnak nyomódni. Éppen ezért
csak a belégzés, belső kumbhaka
és a kilégzés közben használják.
Amikor
a tüdő üres, a bandha
helyett a vákuum szívja be a hasi szerveket a mellkasi üregbe. Ez
is felemeli az apána
vájut,
de ennek teljesen más a fiziológiai mechanizmusa. Az uddíjána
a teljes kilégzés után lép működésbe. A külső kumbhaka
közben a légzés megáll, a torkot elzárjuk, és egy hamis
kilégzést hajtunk végre, ami alatt a rekeszizom megemelkedik. A
hasizmok teljesen ellazulnak, a hasűri szerveket pedig felszívjuk a
mellkas üregébe, amit a széles hátizom és a trapézizom is
támogat. M.V.Bhole azt mondja egy cikkében a Jóga-mímámszában,
hogy ez nem igazi bandha.
Szigorú értelemben véve ez valóban így van, mivel nem feszítjük
meg benne a bandha
központi izmait, a hasizmokat. A dzsálándhára
bandhában
például összehúzzuk a torkunkat és ez képezi az akadályt.
Ugyanez történik a múla
bandhában,
a gátizom megfeszítése közben. Az uddíjána
bandha
tehát szigorúan véve csak akkor valódi bandha, amikor a hasfal
megtartott állapotban van, Az olvasók gyakran félreértik annak a
jelentőségét, hogy a technikát néha uddíjána
bandhának
nevezik, máskor pedig uddíjánának.
Hogy még tovább növeljük a káoszt, a modernebb jógaiskoláknak
nincs is fogalmuk arról, hogy az uddíjánán
kívül létezik még az uddíjána
bandha,
ami nem csak teljesen más természetű, hanem a valódi bandha.
Hogy még tovább tetézze a zűrzavart, Theos Bernard, a tanára
kifejezését használva a hasfal ütemes behúzását nevezte
uddíjánának,
amit máshol, agniszárának
vagy vahniszára
dhautínak
is neveznek, ebben a könyvben pedig a
naulí
1. szintjénak neveztem. Ez egy teljesen másik gyakorlat, és Swami
Kuvalayananda úgy tanította, az agniszárában
nincs is uddíjána
bandha
(vagyis nem végzünk hamis kilégzést)."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése