"T. Krishnamacharya kiemelt kedvence, a Jóga-rahaszja szerint az összes póz közül a sírsászana és a padmászana a legfontosabbak (1.103). Természetesen a fejenállást közvetlenül nem használják pránájáma-gyakorlásra, de általa elérhető az amrita (nektár) megszilárdítása és visszafordítása, amelyek elengedhetetlenek a pránájámához. Góraksa Nátha, a sziddha azt tanította, hogy a pránájámát csakis padmászanában szabad gyakorolni (Góraksa-sataka 41). Gheranda is a padmászana használatát tanította, de csak úgy, ha először a jobb lábunkat tesszük be, és rá a balt. (Gheranda-szamhitá 2.8).
A
védikus szövegek közül a Jóga-csudámaní
Upanisad
csak a padmászanát
fogadja el a pránájámához
(106). Az ősi Brihadjógí
Jágjavalkja Szmriti
szintén a padmászanát
ajánlja a pránájáma
gyakorlásához (9.186-190). A Jóga-kundaliní
Upanisad
a padmászanát
és a vadzsrászanát
is elfogadja (1.2), de a padmászanát
részesíti előnyben (1.22-23). Az Amrita-náda
Upanisad
valamennyire liberálisabb, azt mondja, hogy a padmászana,
szvasztikászana
és a bhadrászana
is megfelel, ha a gyakorló könnyedén tud ülni benne (18-20).
A
Hatha Tatva Kaumudí
szigorúbb, mert csak a padmászanát
fogadja el a pránájámához
(36.6). Bhávadéva Misra, a Juktabhávadéva
szerzője valamivel engedékenyebb, amikor azt mondja, hogy a
pránájámához
a legjobb a padmászana.
Brahmánanda, a Hatha-jóga
Pradípiká
kommentátora, a sziddhászanát
tartja előnyösnek a kumbhaka
végzéséhez (2.9. kommentár). A sziddhászana
sok szöveg szerint a legkiválóbb jógapóz, mivel elősegíti a
múla
bandhát
és a Kundaliní felemelkedését. A legtöbb esetben azonban a
padmászanát
tekintik a legjobb ászanának
a pránájámához.
Van
Lysebeth szerint, az összes póz közül a padmászana
az egyedüli, amely garantálja a gerinc megfelelő helyzetét, és
ez az a tény, ami miatt a legtöbb jóga-írás ezt a pózt ajánlja
a pránájámához.
A saját pránájáma-gyakorlásom
alapján alátámaszthatom, hogy a padmászana
a leghatékonyabb póz hozzá. Azt azonban el kell ismernem, hogy az
ászana-sziddhit
a padmászanában
nem pusztán ászana-gyakorlással
értem el. Még hosszú ászana-gyakorlási
szakasz után is kényelmetlenné vált a padmászana
10-15 perc után. Ez radikálisan megváltozott, amikor lekezdtem
gyakorolni a pránájámát.
Lehet, hogy ennek oka pusztán az a tény volt, hogy az elme most egy
feladatra koncentrált, amit a padmászanában
végre kellett hajtania ahelyett, hogy csak a kényelmetlenség
jeleire várt volna. Miután elkezdtem a pránájámát
padmászanában
gyakorolni, hamarosan már 30 percig tudtam ülni benne, majd egy
óráig, és végül három óráig is, ha nem is egyben. Most
visszanézve, jobban jártam volna, ha nem vagyok ennyire
konzervatív, és hamarabb elkezdem a pránájáma
gyakorlást padmászanában.
Sokkal messzebbre jutottam volna ahelyett, hogy valamiféle mítikus
tökéletesség bekövetkezésére várok az ászanában,
ami sohasem jön el."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése