"O.P. Tiwari, a Kaivalyadhama igazgatója hozzátesz egy fontos információt. Azt mondja, hogy ha egyszer elértük az ászana-sziddhit bizonyos pózokban, akkor elkezdhetjük a pránájáma-gyakorlást. Más szavakkal, az ászana-sziddhi kifejezés nem arra vonatkozik, hogy az összes pózban váljunk jártassá egyidejűleg, hanem csak azokra a pózokra, amelyek a pránájáma közben használatosak. Ezt T. krishnamacharya is megerősítette, aki többes számban használta az ászana-sziddhi kifejezést. Azt mondta, hogy nem lehetséges több, mint 24 ászana-sziddhire szert tenni, de nem is szükséges. Érdekes, hogy Rishi Vjásza egyes számban használja a „szati ászana dzsájé” kifejezést. Nem az összes ászanában elért általános sikerről beszél, hanem az egy és legfontosabb meditációs pózban elért sikerről. Szerinte csak akkor válunk képessé a pránájáma gyakorlására, ha hosszú ideig tudunk ülni az egyik előírt pózban, ami kizárja azt, hogy lefekszünk, széken ülünk, a falnak dőlünk vagy egyszerűen keresztezett lábbal ülünk a térdekkel a levegőben.
Melyek
a legfontosabb és legszükségesebb ászanák?
Az
ászanával
kapcsolatban, Patandzsali azt mondja, hogy a szilárdság és
könnyedség kettős tulajdonságaival kell rendelkeznie (2.46). Az
ászana
állapotában megszűnik az erőfeszítés és a végtelenen történő
meditáció megjelenik (2.47), valamint túllépünk a kettősségek
ellentmondó hatásán (2.48). Itt Patandzsali nagyon magasra helyezi
a mércét. Bár nem mondja ki konkrétan, de csak egy póz van,
amire ráillik a leírása, ez pedig a padmászana
(lótuszpóz), ha sikerül elsajátítanunk. Például ha székben
ülünk, az eltompítja és elnehezíti az elmét, mivel a
gravitációs erő lefelé húz, míg a padmászanában
a gerinc tökéletesen ellenáll a gravitációnak. Ez a testhelyzet
felfelé emeli a gerincet és az agyat, és könnyedséget hoz létre.
Fontos, hogy a padmászanában
a talpainkat és a tenyereinket felfelé fordítjuk, föntről kapva
az energiát, míg ha széken ülünk, akkor automatikusan
továbbítjuk az energiát a talpainkon keresztül a Föld felé.
Ha
sikerül elsajátítanunk a padmászanát,
az elősegíti a természetes, erőfeszítés nélküli egyensúlyt
is. A savászana
(hullapóz) is erőfeszítés nélküli, de az összes póz közül
ebben érvényesül a leginkább a gravitáció lefelé húzó
hatása. Éppen ezért elnehezít, míg a padmászana
könnyedséget teremt. Emellett Patandzsali harmadik feltétele a
kettősségektől való mentesség, mint például a radzsasz
(szenvedély) és tamasz
(tompaság) közötti kettősségtől. A savászana
a legtompább póz, éppen ezért esélyt ad a kettősségek
támadására. A padmászana
az egyetlen póz, melyben a gerinc, a benne található
energiaközpontok (csakrák)
csodálatos elrendezése folytán automatikusan elősegíti a
végetlenen történő meditációt és a kettősségek fölé
emelkedést. Vannak más pózok, nevezetesen a sziddhászana
és a szvasztikászana,
melyek bizonyos mértékben lehetővé teszik ezt az elrendezést, de
sok tradicionális iskola és oktató csak a padmászanában
engedélyezte a pránájáma
gyakorlását a fent említett okokból kifolyólag."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése