"A Vaszistha-szamhitá is azt mondja, hogy először az ászanát kell gyakorolni, majd a nádí sódhanát (a nádík megtisztítását), utána pedig a pránájámát (1.84). Ez a sorrend egyedülállóan Vaszisthára jellemző. A többi risi és sziddha a pránájáma első gyakorlatának tekintette a nádí sódhanát, nem pedig egy különálló, azt megelőző gyakorlatnak. Minden esetre Vaszistha is egyértelműen azt mondja, hogy az ászana a legelső a sorban.
Vjásza
azt mondja a Jóga-szútrához
fűzött kommentárjában, hogy miután győzelmessé váltunk az
ászanában
(„szati
ászana dzsájé”),
belekezdhetünk a pránájámába
(2.49- szútra kommentárja). A Hatha-jóga
Pradípiká
is azt mondja, hogy akkor gyakoroljuk a pránájámát,
ha elértük a tökéletességet az ászanában
(ászana-sziddhi)
(2.1). Ezt Szundaradéva is megerősíti Hatha-tatva
Kaumudíjában,
mely szerint annak kell gyakorolnia a pránájámát,
aki az ászana
mesterévé vált, és nem fordítva.
A
modern szerzők és szaktekintélyek is egyetértenek ezekkel a
korabeli utasításokkal. M.L. Gharote azt írja, hogy csak azok
érhetik el a sikert a jógában, akik szilárdak az ászanában.
Andre Van Lysebeth szerint a kumbhaka
csak abban az esetben biztonságos, ha ászana-gyakorlással
kombináljuk, a 40 másodpercnél hosszabb kumbhakákat
pedig mindig az ászana-gyakorlás
után kell végezni, vagyis nem korán reggel az ászana-gyakorlás
előtt vagy késő délután, sok órával az ászana-gyakorlás
befejezése után.
Mit
jelent pontosan az ászana-sziddhi
ás az ászana-dzsaja?
A
fenti idézetek alapján egyértelmű az állítás, miszerint
bizonyos szintű jártasságot kell szereznünk az ászanában,
mielőtt belekezdünk a pránájámába,
bár ez még nem teszi egyértelművé, hogy pontosan mit is értünk
a pránájáma
alatt. A legtöbb idézett forrás a pránájámát
komoly spirituális célzatú gyakorlásként fogja fel, hosszú
kumbhakákkal,
és nem csak terápiás célzattal. Most pedig tisztáznunk kell,
hogy pontosan mit jelent az ászana
mesteri fokának elsajátítása, és hogy pontosan mit értenek
pránájáma
alatt a fenti idézetek. Az ászanában
való jártasság fokát az általunk gyakorolt pránájáma
nehézségi fokához kell igazítani. T. Krishnamacharya például
tanított egyszerű pránájáma-gyakorlatokat
olyan tanítványoknak, akik túl betegek voltak az
ászana-gyakorláshoz,
Swami Ramdev, a híres pránájáma-oktató
pedig tanít bevezető pránájámát
anélkül, hogy előzetesen túl sok ászanát
tanított volna. Mondhatjuk azt, hogy a kumbhaka
nélküli vagy legfeljebb tíz másodperces kumbhakával
végzett kontrollált légzést gyakorolhatjuk különösebb
biztonsági óvintézkedések nélkül. Más szavakkal az ilyen
egyszerű gyakorlás nem tekinthető pránájámának
abban az értelemben, ahogy a szentírások használják a
kifejezést: gyakran a 48 másodperces kumbhakát
tekintik bevezető szintnek, amihez pedig már szükség van az
ászana-sziddhire
(tökéletes pózra) vagy ászana-dzsajára
(győzelmességre a pózban). Tradicionálisan az ászana-dzsaját
úgy határozzák meg, hogy a gyakorló képes három órán
keresztül egy huzamban végezni egy ászanát,
és ez az a jelentés, amit én is tanultam Indiában."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése