"Meglehetősen furcsa, hogy manapság az emberek spirituális szavakat használnak az ételek leírásánál. Azt mondják, hogy az étel „isteni” volt. Ez az istenség sajnálatos kivetítése az érzéki élvezetre. Mivel elveszítettük a kapcsolatot a bennünk lévő Istennel, ezért kivetítjük azt az ízlelőbimbókon keresztül nyert felszínes és sekélyes élvezetre. Akkor élhetünk át valódi örömöt, amikor megpillantjuk Istent a jóga magasabb fokain keresztül. Amíg ezt a valódi élvezetet nem tapasztaljuk meg, alkalmas állapotban kell tartanunk a testünk járművét, hogy a felszabadulás útját járhassa. A testünk csak akkor tudja betölteni a szerepét. Az evés célja az, hogy fenntartsuk a testünket, és üzemanyaggal lássuk el, nem az a célja, hogy isteni élvezetben részesítsen. Az isteni örömöt akkor éljük át, amikor megpillantjuk Istent a szívünkben. Mert az Úr Krisna is azt mondja, hogy „Én vagyok az Önvaló minden lény szívében” (Bhagavad-gítá 10.20)
Ha
azért eszünk, hogy fenntartsuk a testünket, ahogy Szundaradéva
javasolja a Hatha
Tatva Kaumudíban,
akkor legalább nem a fogainkkal fogjuk megásni a sírunkat. Viszont
az ellenkezője fog történni, ha az alapján választjuk meg az
ételeinket, hogy milyen intenzíven képesek stimulálni az
ízlelőbimbóinkat. A modern társadalomban azért vált annyira
fontossá ízérzékelés stimulációja, mert a legtöbb tagja már
nem képes átélni az egyszerű létezés örömét külső
érzékszervi stimuláció nélkül.
Szahadzsánanda,
a Hatha
Jóga Mandzsarí
szerzője, és a nagy Góraksanátha tanítványa még tovább is
megy, mint a Hatha
Tatva Kaumudí,
amikor azt mondja, hogy a mitáhárának
(mértékletes étkezésnek) nincs párja sem a jamák,
sem a nijamák
között (1.42). A védikus írások is hangsúlyozzák a mértékletes
étrendet. A Jóga
Kundaliní Upanisad
szerint az elmének (csittának)
két oka van: a feltételekhez kötöttség (vászaná)
és az életerő (prána).
A kettő közül elég csak az egyiket kontrollálni, és akkor a
másik is automatikusan kontrollált lesz. Az Upanisad
szerint a prána
kontrollja az étkezési szokások korlátozása, az ászanák
gyakorlása, valamint a Kundaliní felébresztésének együttes
alkalmazása által valósítható meg, mely utóbbit önmagában a
pránájáma,
múdrá
és meditáció gyakorlásával érhetünk el (1.1-2). Ugyanez az
Upanisad
a nem megfelelő étel fogyasztását tekinti az egyiknek a betegség
hét oka közül (1.56-57).
Mi
a mitáhára
és mit együnk?
Háromféleképpen
tekinthetünk a mitáhárára,
mivel három különböző aspektusa van. A Bhagavad-gítá
úgy írja le a mitáhárát,
mint a kizárólagosan szattvikus
ételek fogyasztását (17.8). Másfelől viszont a
Vaszistha-szamhitá
úgy méri a mitáhárát,
hogy hány falatot eszik a jógi (1.50), ami arra utal, hogy a jógi
kevesebbet eszik az átlagembernél. A mitáhára
harmadik értelmezését a Hatha-jóga
Pradípiká
írja le, amely azt mondja, hogy az ételünket fel kell ajánlani
Istennek, mielőtt megesszük (1.58). A Gheranda-szamhitá
kombinálja ezt a két aspektust, amikor azt mondja, hogy Isten
iránti szeretettel együnk, és hagyjuk félig üresen a gyomrunkat
(5.21). A maximális hatás érdekében a jóginak érdemes a
mitáhára
mindhárom aspektusát együttesen gyakorolnia."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése