"A Hatha Tatva Kaumudí figyelmeztet, hogy az elővigyázatlan pránájáma duzzanatot, fájdalmakat, lázat és más problémákat okozhat (3.31). A duzzanathoz hasonló szimptómákat a prána elszabadulásának tulajdonítják. Ha a jógi nem fordítja rá a szükséges időt a pránájáma helyes elsajátítására és a fokozatos előrehaladásra, akkor a prána elszabadulhat a helytelen gyakorlás következtében. A helytelen gyakorlás alatt például a bandhák helytelen végrehajtását, a túl gyors kilégzést, túl erőteljes belégzést, a túl hosszú kumbhakát, a túlzottan gyors ütemű haladást, a nem megfelelő étrendet, a helytelen ülésmódot az ászanában vagy a görnyedést, a tamaszikus vagy radzsaszikus elmét gyakorlás közben, a káros szokások fenntartását, miközben pránájáma-gyakorlásba fogtunk, vagy a pránájáma kombinálását drogokkal, alkohollal, vagy kávéval, nem odaadással gyakorolni Isten iránt, vagy a pránájáma nem megfelelő megtámogatását értem ászanákkal, krijákkal stb.
Ebből
egyértelmű, hogy mennyire fontos egy kompetens tanár. Kihez fogsz
fordulni, ha senki nem látja kívülről, hogyan gyakorolsz, és nem
ad tanácsot? A „Meetings
with Remarkable Men”
című filmben George I. Gourdijeff, az örmény misztikus
találkozott egy indiai jóga-mesterrel és leírta neki a
légzés-módszerét. A mester hosszasan végigmérte, majd nagy
együttérzéssel azt mondta: „Azt javaslom, hogy hagyd abba az
összes gyakorlatot, amit végzel.” Megértette ugyanis, hogy
megfelelő irányítás nélkül Gourdijeff több kárt okozhat, mint
hasznot. Ezek után Gourdijeff csalódottan távozott, ezzel igazolva
a mester megítélését, hogy nem állt készen megtenni bármit,
hogy kijavítsa a hibáit.
A
pránájáma
közben nem szabad feszültséget, kényelmetlenséget,
ambiciózusságot érezni, máskülönben sérülést okozhatunk a
nádíkban.
Ez röviden összegzi azt, amit ebben a fejezetben igyekeztem átadni.
Az erőlködés, kényelmetlenség és az ambíció azt eredményezi,
hogy visszafelé haladunk. Sok élethelyzetben azt tanultuk, hogy ez
a három dolog előbbre juttat bennünket. Ebben az esetben azonban
ez nem így van: amikor a lelkünkről van szó, akkor az erőlködés,
kényelmetlenség és ambíció nem visz sehová. Ez a három dolog a
feltételekhez kötöttségünk eredménye, és a pránájáma
az a módszer, ami által fellazíthatjuk és eltörölhetjük a
negatív felételekhez kötöttséget, így megtapasztalhatjuk az
életet és a világot úgy, ahogyan valójában vannak, és nem a
múltunk fájdalommal teli benyomásain keresztül szűrődve.
Swami
Ramdev azt mondja, hogy ha magas vérnyomásban vagy szívbetegségben
szenvedünk, akkor csak gyengéd pránájámát
szabad alkalmazni. Nem kell teljesen elzárkózni a pránájámától
ilyen esetekben, de még körültekintőbbnek kell lennünk, és
konzultálni kell egy jóga-terapeutával. A Hatha-jóga
Pradípiká
kijelenti, hogy mint ahogyan az elefántokat, oroszlánokat és a
tigriseket is lépésről lépésre lehet megszelídíteni, a pránát
is ugyanígy lassan és kitartással lehet uralom alá hajtani
(2.15). Ha sietünk, akkor a Pradípiká
szerint a prána
megölheti a gyakorlót, mint ahogyan egy vadállat is megölheti a
gazdáját, ha túlzottan kapkodva próbálta megszelídíteni. Bár
a prána,
a testünkben lakozó életerő jelentéktelennek tűnhet, igazából
azonos a prakritivel,
az erővel, ami az egész univerzumot létrehozta. Ez az erő
hihetetlenül nagyobb, mint mi, és egy pillanat alatt képes
elpusztítani bennünket, ha nem tiszteljük, nem értjük meg, és
nem használjuk helyesen."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése