"Az extrém kumbhakák jelentősége
A
jóga egyik alaptételezése szerint ahová a prána megy, oda
megy a csitta (az elme) is. Ha a prána nem mozdul,
akkor az elme sem mozdul. Ha az elme nem mozdul, akkor a jógi
automatikusan a tudatban leledzik. Egy olyan ember mentális
tevékenysége, aki nem vált az elme urává, semmi más, mint
önmagunk kivetítése az eredeti természetünkből, a tudatból az
elmébe. Ezt nehéz megértani mindaddig, amíg az elme mozog,
viszont önmagától értetődővé válik, amikor az elme megáll.
Amikor a pránájáma mesterévé válunk, bármilyen
életjelenséget meg tudunk állítani. Ezt olyan mértékig lehet
fokozni, hogy némely jógik el is temettették magukat. Amikor a
földbe temetnek, akkor nem jutunk oxigénhez, ami azt jelenti, hogy
hacsak a jógi nem tud egy nagyon magas spirituális állapotba
kerülni, akkor meg fog halni. Az elmúlt néhány évszázad
legnagyobb ismert pránájáma-mestere bizonyára Trailanga
Swami volt. Nagyon sokan látták, amint víz alá merült a
Gangeszben Varanasinál, és nagyon hosszú ideig maradt a víz
alatt, egyes források szerint hetekig is. De Trailanga tapaszának
célja nem az volt, hogy elkápráztassa a tömeget, mivel pucér
hajléktalan koldusként tengette az életét a város utcáin, és
így sokan megvetették. Miután Paramahamsa Ramakrishna találkozott
Trailangával élete vége felé, amikor már 280 éves volt,
Ramakrishna megjegyezte, hogy olyan volt, mint Siva mása. Ez alatt
azt értette, hogy nem látott különbséget Isten és Trailanga
között. Érdekes módon, ez egy olyan lelki tanító kijelentése,
akit egyáltalán nem érdekelt a pránájáma, sem egyéb más
jógikus technika. Mégis megerősítette, hogy Trailanga, a jógi
elérte minden spirituális gyakorlat és jógikus technika célját,
ami az Istennel történő valódi összekapcsolódás.
És
Trailanga nem az egyetlen személy, akinek az életében a prána
fontos szerepet töltött be ezen állapot elérésében. Márk
Evangéliumában olvashatjuk, hogy a Szentszellem azután ereszkedett
alá Jézus Krisztusra, hogy találkozott Keresztelő Szent Jánossal.
A Szentszellem vagy Szentlélek angol fordítása nem adja vissza a
görög eredeti teljes jelentését az Új Testamentumban, ahol a
„pneuma” szót használják, mely a szanszkrit „prána”
kifejezésből ered. A lélegzetet jelenti. Jógikus terminológiára
fordítva, Jézus azután kapta meg Isten prána saktiját,
miután János megkeresztelte, és onnantól kezdve fölötte
lebegett, mint egy galamb. Itt jelentősége lehet annak, hogy a
Hatha-jóga Pradípiká is madárként írja le a pránát.”
Megjegyzés:
Az ind advaita filozófia hajlamos egyenlőségjelet tenni az
egyéni élőlény és Isten között, ugyanazon személytelen
brahman részleges, illetve teljes megnyilvánulásának tekinteni a
kettőt. Mivel Ramakrishna is az advaita filozófia követője
volt, Trailanga önmagvalósított állapotát akarta érzékeltetni
azzal, hogy Sivához hasonlította. A felszabadult tudatállapotban
valóban képesek vagyunk érezni az egységet az Isteni lényeggel,
de alacsonyabb tudatszinten az ilyen hasonlatok csak félreértéshez
vezetnek. A kaivalja, vagyis felszabadulás állapotának
elérésekor az egyéni tudatnak lehetősége nyílik arra, hogy
beleolvadjon a Legfelsőbbe, amennyiben szeretne lemondani egyéni
azonosságáról. Addig azonban még a nagyon magas spirituális
szintet elért jógik és szentek is a saját karmájuk utolsó
visszahatásait merítik ki, ameddig ebben az anyagi testben vannak.
Jézus
és a Szentlélek példája szemléletesebb, hiszen Jézus Isten
fiának, képviselőjének tekintette magát, aki a megkeresztelés
és a Szentszellemmel való átitatódás után vált képessé
isteni mivoltának kinyilatkoztatására. Ez is olyan téves
értelmezésekhez vezetett egyes újkeresztény felekezetek részéről,
hogy mindenki, aki eltöltekezik a Szentszellemmel, és alámerítkezik
a keresztségben, olyan csodás tettek végrehajtására lesz képes,
mint Jézus. A parányi lélek és Isten között azonban ott van a
mennyiségi különbség, még ha minőségében minden parányi
élőlény azonos természettel is rendelkezik, mint Isten.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése