"Már megtudtuk, hogy a Kundaliní felébresztése azt jelenti, hogy felhatalmazzuk önmagunkat a dháranára, és hogy a pránájáma a Kundaliní felemelésének elsődleges módja. A finom életerő, ha nem emeljük fel, akkor az alsó késztetéseken keresztül fejeződik ki. Ha felemeljük, akkor a gyakorló szentség felé irányuló hajlama megnyilvánul. A Kundaliní nem egy fantom, hanem egy olyan jelenség, amelyet látni és érezni lehet a misztikus állapotok eksztázisában. Mivel a sziddhák pontos leírásokat hagytak hátra a Kundaliníről, a modern gyakorlóknak könnyű vizualizálni a Kundalinít, és ez önmagában, ha nagy eltökéltséggel és pontossággal, koncentrált elmével tesszük, akkor idővel felébreszti a Kundalinít. Jógésvaranand Paramahamsza azt javasolja, hogy vizualizáljuk a Kundalinít kumbhaka közben. Ezt Theos Bernard is alátámasztja, aki leírja, hogy minden egyes kumbhaka alatt úgy ébresztette fel és irányította a Kundalinít, hogy a csakrákon keresztül koncentrált rá, összekapcsolva azt a tudatával a koronacsakrában.
A
kumbhaka,
Kundaliní és az elme koncentrációja közötti kapcsolatot a nagy
Sankarácsárja is megerősítette. A Jóga-tárávalíban
azt mondja, hogy ha a kumbhaka
közben az ágjá
csakrára
fókuszálunk, akkor a prána
belép a központi energiacsatornába (11). Azt is hozzáteszi, hogy
amint felemelkedik, Kundalinínak nevezik (12), és amikor elérte a
koponyatetőt, akkor képessé tesz bennünket arra, hogy erőfeszítés
nélkül elérjük a dháranát
(koncentráció) és a dhjánát
(meditációt) (14). A nagy mester itt három rövid versben
elmagyarázta a kifinomult kapcsolatot a kumbhaka,
mentális fókusz, és a meditáció között. A hangsúly itt a
„könnyedén” kifejezésen van. A Kundaliní alkalmazásával a
magasabb ágakat relatíve kevesebb erőfeszítéssel el tudjuk érni,
míg a Kundaliní eszköze nélkül a meditáció több évtizednyi
értelmetlen erőlködésbe torkollhat.
A
Kundaliní felemelését azonban nem szabad megkísérelni az ászana
és pránájma
előzetes elsajátítása nélkül. Amikor a jógi mindkettőben
megállapodott, meg kell tanulnia az elsődleges múdrákat
(energiapecséteket), míg az alapvető múdrákat,
mint a bandhákat
és az ászana-múdrákat
a pránájáma
előtt kell megtanulni. A Jóga-szútra
nem említi kifejezetten a múdrákat,
de beleértjük az ászanákba
(mint például a Jóga
Múdrá,
Tadaga
Múdrá),
a pránájámába
(például uddíjána
bandha múdrá),
a pratjáhárába
(például viparíta
karaní múdrá)
és a dháranába
(például a sambháví
múdrá,
sanmukhí
múdrá).
Más szavakkal az összes múdrát
összefüggésbe lehet hozni valamelyik ággal.
Itt
az a fontos, hogy egyfelől a kumbhaka
hosszát ki kell terjeszteni, hogy lehetővé váljon a Kundaliní
pontosabb vizualizációja, annak minden részletében. Másfelől,
az ilyen vizualizáció megszilárdítja, koncentrálja és
megtisztítja az elmét, és lehetővé teszi a hosszabb kumbhakákat.
A
Hatha-jóga Pradípiká
a következőképpen határozza meg a kapcsolatot a pránájáma
és a magasabb ágak között (1.36.37): 12 pránájáma
egy pratjáhárát
alkot, 12 pratjáhára
egy dháranát,
12 dháraná
egy dhjánát,
és 12 dhjána
egy szamádhit
alkot."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése