"A haladó kumbhakák és a Kundaliní
Mielőtt
megvizsgáljuk a kapcsolatot a kumbhakák
és a Kundaliní felemelése között, meg kell jegyezni, hogy vannak
más módszerek is ugyanennek a célnak az elérésére, például az
isteni kegyelem, a mantrák,
a múdrák
vagy a csakrákon történő meditáció bizonyos formája
(Bhúta-suddhi).
A haladó kumbhakák
nem az egyetlen módszert, de fontos módszert jelentenek.
Ahogy
előzetesen is említettem, a jóga nyolc ágát nem elkülönülten
kell gyakorolni, hanem egymásba kell helyezni, mint a
matrjoska-babákat. A jóga célját, a felszabadulást három
jógikus eszközzel lehet elérni: a pránájámával,
a szamádhival
és az Isten iránti odaadással. Ha a három lehetőség közül az
elsőt használjuk, és közvetlenül a negyedik ág segítségével
akarjuk elérni a lelki felszabadulást, ahhoz nagyon hosszú
kumbhakákra
van szükségünk. A kumbhaka
hosszúságát némileg le kell csökkenteni, ha a rákövetkező
ágakat is belefoglaljuk a pránájámába,
amely pedig az ászanán
belül történik.
A
Gheranda-szamhitából
megtudhatjuk, hogy a dháranát
(koncentrációt), a hatodik ágat, kumbhaka
közben kell gyakorolni. Bár itt is használjuk a pránájámát,
a gyakorlatot most már dháranának
nevezzük. Ez időhatékonyabbá teszi. Emlékezzünk rá, hogy a
jóga szerint a mentális szabadságot alapvető természetünk, a
tudat megvalósítása által érjük el. A tudatot elkendőzi a
mentális tevékenység. E fátyol eltávolítása által az elmét
le lehet csendesíteni a légzés lecsillapításán keresztül, ami
önmagában erőt ad az elmének. A másik lehetőség az, amikor a
meditáció segítségével csendesítjük le az elmét. A meditáció
önmaga is felveheti egy szándékos erőfeszítés formáját az
elme áramlásának megállítására, ahogyan Sri Aurobindo
gyakorolta sikeresen, vagy az elme áramlásának megfigyelése
passzív formáját is felveheti, azzal az elképzeléssel, hogy ez
idővel az elme áramlásának csökkentéséhez vezet, ahogy Swami
Vivekananda tanította.
A
nyolcfokú jóga más megközelítést választ. Itt a szent tárgyra
történő koncentrációt, amely önmagában csillapító hatással
van az elmére, a kumbhakán
belül helyezik el. Így az elme és a légzés is egyidejűleg
nyugszik le, és mindkét gyakorlat hatása megsokszorozódik. Az
elme megzabolázza a pránát,
a prána
pedig az elmét. Akkor érjük el a legnagyobb nyugalmat, amikor
mindkét oldalról egyszerre lépünk be a csendbe. Mindazonáltal, a
pránájámát
kell először elsajátítani, mivel sokkal könnyebb lecsendesíteni
a légzést, mint az elmét. Hasonlóképpen, a pránájáma
gyakorlása előtt le kell csillapítani a testet az ászana-gyakorlás
által, ami még könnyebb. Ha úgy próbáljuk lenyugtatni izgatott
elménket, hogy egyből a meditációhoz kezdünk, az olyan, mintha
egy dühödt tigrist szeretnénk megszelídíteni a farkába
kapaszkodva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése