Az első fő sorozat strukturális elemei:
1.
főrész: az első sorozat, ugyanúgy, mint az álló sorozat, egy
ülő előrehajlítással kezdődik, de itt most három, fokozatosan
mélyülő változatban végezzük a pózt, ezért főrésznek
tekinthető. A pascsimóttánászana után átnyújtjuk a
test elülső oldalát is, ezért kontrapózként a púrvóttánászanát
végezzük. Egy kisebb egységet mindig egy póz-kontrapóz páros
alkot.
2. összekötő
rész: mivel a továbbiakban a csípő mobilitására ülő
helyzetben is szükségünk lesz, két csípőmobilizációs
gyakorlatot végzünk ülő helyzetben, behajlított térddel.
Mindkettő féllábas póz, tehát bevezeti a féllábas pózok fő
blokkját, ami ezután következik. A féllótuszban kifelé, míg a
vírászana-pozícióban befelé forog a comb és a térd az
előrehajlítások közbe
3. főrész:
A négy dzsánusírsászanát, illetve a négy marícsjászanát
külön-kölön blokknak is vehetnénk, de a különbség csak
annyi, hogy míg a dzsánusírsászanák esetében a térd
lent van a talajon, a marícsjászanánál már a levegőben
van. Az első három dzsánusírsászana végrehajtása
fokozatosan erősödő törzscsavarást igényel, míg a negyedikben
(parivritta-dzsánusírsászana) kontrapózként ellentétes
irányba csavarjuk a törzset. A marícsjászanák esetében
a C az A kontrapóza, míg a D a B kontrapóza. A D-hez már egészen
komoly csípő-mobilitás szükséges.
4. összekötő
rész: Az ötször ismételt návászana és a közötte
végzett kiemelés felkészíti a core-izomzatot az utána következő
kartámaszokhoz szükséges terhelésre, és semlegesíti a
marícsjászana D-ben végzett erőteljes csípőcsavarás
hatásait.
5. főrész:
ebben a részben a kartámaszokban erőteljes csípőnyitásokat is
végzünk. Bár a kúrmászana és a szúptakúrmászana
nem kiemelt pózok, ám a kivezető vinyászánál itt is kiemeljük
magunkat. A garbhapindászana és kukkutászana a
szúptakúrmászana kontrapózának is tekinthető, mivel itt
a lábakat nem a nyak mögött, hanem a törzs előtt keresztezzük.
6. összekötő
rész: Az eddigi csípőnyitásoknál a térdek javarészt hajlítva
voltak (kivétel a kúrmászana), most viszont a csípőízület
oldalirányú nyújtásához szükséges mobilitásra készülünk
fel a combközelítők nyújtásával a baddhakónászanában.
7. főrész:
Ebben a főrészben már terpeszben nyújtjuk a csípőt és a comb
izmait, először szimmetrikus pózokban, majd aszimmetrikusan, az
álló egylábas pózokat utánozva. A csípőnyitó pózok azért
kerültek a sorozat végére, mert a kartámaszok fárasztóbbak,
így előbbre kellett venni őket.
8. összekötő
rész: A csípőnyitó főrész lezárásaképpen két zárt lábas
előrehajlítást végzünk az ülőcsontokon egyensúlyozva. Ezek a
pózok az utánunk következő hátrahajlító pózok kontrapózainak
is tekinthetők.
9. főrész:
a szétubandhászana az előtte lévő két póz kontrapóza,
és egyúttal a híd előkészítő póza is. A híd és esetleges
haladóbb változatainak gyakorlása után egy kontrapózzal, a
pascsimóttánászanával zárjuk le az intenzívebb
gyakorlási szakaszt.
Befejező
sorozat
- összekötő rész: gurulás
- főrész: szarvángászana-gyakorlatsor (szarvángászana, halászana, karnapídászana, úrdhva-padmászana, pindászana)
- összekötő rész: homorított pózok (matszjászana, uttánapádászana)
- főrész: sírsászana-gyakorlatsor (sírsászana A, B, C, D)
- összekötő rész: pihenőpóz (bálászana), előregurulás
- főrész: padmászana-gyakorlatsor (baddha-padmászana, jógamúdrászana, padmászana, utpluthih)
- összekötő rész: befejező vinyásza, tádászana
- főrész: savászana
1.
összekötő rész: A híd és a pascsimóttánászana a
gerinc két extrém helyzetét jelenti, és mivel a szarvángászana
előtt szeretnénk teljesen lelazítani a gerinc tartóizmait,
érdemes 4-5 gurulást végezni előre-hátra a hátunkon, hogy az
izmok teljesen ellazuljanak és semleges tónussal tudjunk felmenni
a vállállásba.
2.
főrész: A szarvángászana-gyakorlatokban végig a
vállunkon vagyunk, egyenes háttal. A pózokban csak a combok szöge
és helyzete változik, a teljesen egyenestől a teljesen
„becsomagoltig”.
3.
összekötő rész: Az összegömbölyödés után kontrapózként
áthomorítjuk a gerincet a matszjászanában, majd
aktiváljuk a core-izomzatot az uttánapádászanában, ezzel
felkészítve a törzset és a gerincet a fejenállásokhoz.
4.
főrész: a sírsászana-gyakorlatsorra a gyertyapóz és
annak kontrapózai után kerül sor, a gyakorlás végén, a
lótusz-sorozat előtt.
5.
összekötő rész: a fejenállások befejeztével bálászanában
pihenünk, majd egy előrebukfenccel minden fennmaradó feszültséget
kioldunk a gerincből, és így felkészülve kezdhetjük a
lótuszpózban végzett meditációt.
6.
főrész: a padmászana-gyakorlatsor az egész gyakorlás
megkoronázása, melyben a csípőnyitó gyakorlatok által aktivált
és a fordított pózok során felvezetett pránát
hasznosítjuk a pránájáma és meditáció végzésére. A
jógamúdrászanával megfelelőpozícióba igazítjuk a
lábainkat és a vállainkat, hogy helyesen tudjunk ülni
padmászanában. Az utpluthi az utolsó „erőpróba”
a befejező relaxáció előtt, melynek során törekedni kell
ugyanannak a relaxációs állapotnak a fenntartására, amit a
padmászanában elértünk.
7.
összekötő rész: a befejező vinyászával lezárjuk az
aktív gyakorlást, és felkészülünk a savászana passzív
ellazulására.
8.
főrész: a savászana a legfontosabb relaxációs póz,
nagyon fontos részét képezi a gyakorlásnak. Minden gyakorlást
ezzel kell befejezni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése