Gregor Maehle Ashtanga-könyvének befejező része küvetkezik:
"Hátrahajlító, levezető
és relaxációs pózok
A
második sorozatot követő hátrahajlító, levezető és relaxációs
pózok ugyanazok, mint az első sorozat után. Az „Ashtanga-jóga:
gyakorlat és filozófia”
című könyv 111-130. oldalán olvashatjuk a részletes leírásukat.
A pózok a következők:
Úrdhva-dhanurászana
(hídpóz)
Pascsimóttánászana
(nyugati nyújtó póz)
Szarvángászana
(gyertyapóz)
Halászana
(ekepóz)
Karnapídászana
(fülprés-póz)
Úrdhva-padmászana
(fordított lótuszpóz)
Pindászana
(gombócpóz)
Matszjászana
(halpóz)
Uttánapádászana
(lábemelő-póz)
Sírsászana
(fejenállás)
Úrdhva-dandászana
(fordított botpóz)
Baddha-padmászana
(kötött lótuszpóz)
Jóga-múdrá
(jóga-pecsét)
Gjána-múdrá
(a tudás kéztartása lótuszülésben)
Uptluthi
(kiemelt lótusz)
Savászana
(hullapóz – relaxáció)
Megjegyzés:
Az úrdhva-dhanurászana
(jógahíd) gyakorlása technikailag nem tartozik a befejező
sorozathoz, tradicionálisan azonban mégis a gyakorlás végén
szokott lenni. A kezdő, második, illetve haladó sorozatokat
gyakorlók különböző nehézségi szinten végezhetik a hidat és
az ahhoz kapcsolódó hátrahajlító gyakorlatokat is. Ezek
részletesebb leírására a harmadik sorozat gyakorlatainak
ismertetése után térünk vissza. Az első és második sorozat
gyakorlói általában a hidat és a hadból való felállást,
illetve az álásból hídba leereszkedést szokták gyakorolni
egyénileg vagy tanári segédlettel. A hidak után a
pascsimóttánászanát
kontrapózként gyakoroljáj a test hátulsó síkján lévő izmok
lenyújtására. A befejező sorozat első póza technikailag a
szarvángászana,
melynek felvétele előtt érdemes néhányszor előre-hátra gurulni
összegömbölyödve a hátunkon. Ehhez üljünk le a matracunk
elejére zsugorülésben. Húzzuk a térdeinket a mellkasunkhoz, a
sarkunkat pedig a fenekünkhöz, de ne keresztezzük a lábszárakat.
Kulcsoljuk át a lábszárakat a karjainkkal, és kilégzésre
domború gerinccel gördüljünk végig a hátunkon, majd egy
pillanatra álljunk meg a tarkónkon. Belégzésre gördüljünk fel
az ülőcsontokra, és a végponton egyenesítsük ki a gerincet,
nyújtózkodjunk felfelé a fejtetőnkkel. Kilégzésre ismét
gömbölyítsük a hátunkat és guruljunk hátra. Törekedjünk a
lendület kizárására és a gerinc görbületének változtatása,
a súlypont áthelyezése segítségével lassítsuk a gurulást.
Ezáltal le tudjuk masszírozni az izmokat a gerinc mentén, és
teljesen semleges izomtónussal tudjuk kezdeni a szarvángászanát.
Epilógus
Az
Úr Ráma kijelentette, hogy az ősi bölcsek csak azután távoztak
a mennyekbe, hogy hatalmas mennyiségű helyes erőfeszítést tettek
(Rámájana,
Ajódhjá-kánda 11:29;
az ok, amiért az Úr Ráma a „mennyországról”, és nem a
„felszabadulásról” beszél, ahogy Sankara tette, az, hogy a
Rámájana a hétköznapi emberekhez szól, míg Sankara kommentárja
a tanultakhoz.) Első ránézésre ez az állítás ellentétben áll
Sankara kijelentésével, hogy a felszabadulást nem lehet elérni
semmiféle tettel (Brahma-szútra
kommentár
1.1.4). Sankara minden okozati kapcsolatot tagad az olyan tettek,
mint az ászana,
pránájáma,
rituálé, meditáció vagy szamádhi
és a Brahman (határtalan tudat) megismerése között. Mivel a
Brahman örök és ok nélküli, semmilyen tett nem okozhatja. De az
Úr Ráma nem okozati kapcsolatról beszél; hanem időbeli
kapcsolatról. Azt mondja, hogy a bölcsek azután érték el
kitüntetett helyzetüket, hogy elvégezték a szükséges tetteket.
A lényeges szó itt az „azután” ami időbeli kapcsolatot jelez
az erőfeszítés és a cél között. A kettő közötti okozati
kapcsolatot, amit Sankarácsárja tagadott, az „azáltal” szó
jelezte volna.
A
két pozíció közötti különbség a perspektíva között van.
Sankara a határtalan tudat abszolút igazságának szempontjából
beszél. Ebből a perspektívából, semmilyen tett nem hozhatja
létre vagy okozhatja ezt a tudatot, mert a Brahman soha nem szűnt
meg Brahmannak lenni. Az Úr Ráma viszont a hétköznapi
feltételekhez kötött létezés relatív perspektívájából
beszél. Ebből a szempontból minden élőlénynek formába kell
hoznia magát, alkalmassá kell tennie magát a határtalan tudat
megvalósítását lehetővé tévő isteni áldás befogadására.
Ezt nem úgy érjük el, hogy ülünk és gondolkodunk róla, vagy
kijelentjük és elhisszük, hogy már elértük ezt a szintet. Ezt,
ahogy az Úr Ráma mondja, csakis intenzív és helyes erőfeszítés
által érhetjük el."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése