"A szentírások egyes szakaszai a pránát a szánkhja filozófia prakritijével (természettel, anyagi okkal) azonosítják, és ebben az esetben ez csupán annak a kozmikus személytelen megnyilvánulására vonatkozik, ami az egyénben a lélegzet és az életerő formájában fejezi ki magát. A Shatapatha Bráhmana a halhatatlanság elixírjeként (amrita) írja le a pránát (10.2.6.18). Az amrita a leggyakrabban egy növényből származó varázsitalt jelenti, de a jógában az amrita a prána tartálya az agy közepében, a harmadik agyüreg környékén. Amikor sikerül itt megállítani a pránát, akkor elérhetjük a halhatatlanságot. A halhatatlanság azonban nem feltétlenül a fizikai halhatatlanságot jelenti, egyes iskolák az isteni tudat megvalósításaként értelmezik.
Más
szövegrészek szerint a pránát
és az apánát
a köldökcsakrában (manipúra)
kell egyesíteni. Ilyen kontextusban a prána
csak a tíz életlevegő (váju)
egyikére vonatkozik, amelyek önmagukban a szélesebb értelemben
vett életerő, a prána
alkategóriái. A prána
két tárhellyel rendelkezik a testünkben: egy lunáris/mentális
tárházzal az agy közepén (ágjá
csakra),
és egy szoláris/fizikai tárházzal a köldök (manipúra
csakra)
tájékán. A manipúra
csakra
a tűz (agni)
székhelye is, és ezért javasolják egyes szövegek, hogy a tűz és
a levegő (prána)
segítségével emeljük fel a Kundalinít,
de erről a későbbiekben több szó esik majd.
Egyes
régebbi szövegek a váju
kifejezést használják a prána
helyett (például a fentebb idézett Taittiríja
Upanisad
is). Ebben a könyvben, amikor a pránát
az „életerő” értelmében használjuk, akkor egymagában fog
állni. Ha pedig a vitális felfelé áramló levegőt jelenti, a
prána
vájut,
mely a prána,
mint életerő alkategóriája, akkor a prána
váju
összetételt fogjuk használni a
prána
helyett.
A
prána
sakti
kifejezést is gyakran használják a nádí
rendszer kifelé ható funkciójának jelölésére, ami abbéli
képességünket takarja, hogy aktívan ki tudjuk fejezni magunkat a
testünkön keresztül, például mozgatjuk azt a térben, vagy
különböző cselekvésekre bírjuk. A prána
saktiról
úgy tartják, hogy a jobb orrlyukon keresztül működik, ezért az
olyan légzéstechnikák, amelyekben főleg a jobb orrlyukat
használjuk, extrovertálttá és aktívvá tesznek.
Ezzel
szemben áll a manasz
sakti,
a befelé ható nádí-jelzések
gyűjtőneve, melyeket a bal orrlyukon keresztül aktiválhatunk. Ha
a bal orrlyukon keresztül lélegzünk, az inaktívabbá,
introvertáltabbá és szemlélődőbbé tesz, mivel ez a manasz
sakti
funkciója, és nem a prána
saktié.
Erről
majd részletesebben beszélünk a nádík
egyensúlyával foglalkozó fejezetben. Azok számára, akik a prána
kifejezés jelentését pusztán a lélegzésre redukálják, Swami
Ramdev kijelenti, hogy nem csak a légzést, hanem a láthatatlan
isteni energiát is jelenti.
Összefoglalva,
a prána
a Nagy Istennő teste és tettei, mellyel okozza, létrehozza,
fenntartja és meg is semmisíti nem csak az egész megnyilvánult
világot, hanem minden egyes egyént is a lélegzete által. Az
egyének megnyilvánulásának lefelé irányuló folyamata (Sakti)
és a spirituális felszabadulásuk felfelé irányuló folyamata
(Kundaliní)
a prána
két iránybeli megnyilvánulása. A
prána
az immanens Isten, mely az egész univerzumot és minden élőlényt
átjár. Ezen kívül a prána
kifejezéssel szokták jelölni egyrészről a felfelé áramló
életlevegőt, másfelől a nádí rendszer efferens (kifelé
irányuló) áramlatait. Amikor próbáljuk megérteni a prána
kifejezés jelentőségét, akkor minél szélesebbre kell kivetni a
hálónkat, hogy minden lehetséges jelentést belefoglaljunk,
máskülönben bizonyos idézetek jelentése homályos marad."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése