"A vájuk és az élethossz növelése
Az
apána
és a prána
mozgásainak tanulmányozása és végső soron uralása más fontos
vonatkozásokkal is bír. A Hatha-jóga
Pradípiká
például azt mondja, hogy az apána
váju
felemelése és a prána
váju
lefelé kényszerítése által a jógi teste egy tizenhat éveséhez
válik hasonlóvá (2.47). Mindkét váju
végső soron az életerő kimerüléséhez vezet, mivel a prána
váju
kifelé áramlik a testből, miközben felfelé tart, az apána
váju
pedig ugyanezt teszi lefelé. Az apána
vájut
a múla
bandha
és az uddíjána
bandha
használata által lehet felfelé fordítani (lásd a bandhákról
szóló fejezetet), a prána
vájut
pedig a dzsálándhára
bandha
és a dzsihva
bandha
segítségével lehet lefelé fordítani. Ha megfordítjuk őket,
akkor az írások szerint a vájuk
a manipúra
csakrában
találkoznak, ahol átalakulnak szamána
vájuvá,
és felszívódnak a test szoláris prána-tárházában.
A prána
ilyetén raktározását a manipúra
csakrában
tartják felelősnek az olyan jógikus mutatványokért, amikor a
jógit napokra vagy hetekre eltemetik és mégis életben marad,
amikor kiássák. Pilot Baba például demonstrálta, hogy a jógik
hosszú ideig életben tudnak maradni akkor is, ha nem jutnak
oxigénhez. Ez nem egy új tanítás, már a legrégebbi upanisadban,
a Brihad-áranjakában
is megtalálható, amely szerint ha bárki növeli a szamána
vájut,
az túllép a halálon. Itt is megfigyelhetjük a jógikus hagyomány
következetességét sok ezer éven át.
Amellett,
hogy a prána,
apána
és szamána
vájukat
elraktározzuk a szoláris pránikus
raktárban, a légzés és a szívverés lelassítása a szinte
érzékelhetetlen szintre szintén segít. Ezt a képességét T.
Krishnamacharya és mások is bemutatták. A szívverés lelassítása
lecsökkenti a szív oxigénigényét és növeli a kumbhakában
töltött időt. A légzés lelassítása a várható élethosszat is
növeli.
A
vájuk
és a Kundaliní felébresztése
A
harmadik fontos terület, amit a vájuk
befolyásolnak a meditáción és az egészség/élethossz
kiterjesztésén túl, az apána-váju
szerepe a Kundaliní felébresztésében. Az apána
kivételével az elsődleges vájuk
vagy fölfelé mozognak (prána
váju, udána váju),
vagy semleges irányba (szamána
és vjána
váju).
Az apána
váju
az, amely erős lefelé irányló áramlása miatt főként felelős
az életerő csökkenéséért és az állati természetünkhöz való
kötődésért. Az apána
gyakran erőteljes hatással van a nyelvezetre is, és az ürítéssel
és szexuális élettel kapcsolatos kifejezések sűrű használatát
eredményezi. A jóga szerint, ha felfelé fordítjuk az apánát,
akkor hátrahagyhatjuk állatias oldalunkat és befogadhatjuk az
Istenit.
A
Kundaliní felébresztését a prána
és apána
keveredése eredményezi kumbhakában
a manipúra
csakrában.
Ez az ősi szövegek egyik közkedvelt témája. A bölcs Jágjavalkja
elmagyarázta a feleségének, Gárginak, hogy az apánát
felfelé kell irányítani a múla
bandha
alkalmazásával sziddhászana
közben. Amikor megérkezik a manipúra
csakrába
(a tűz csakrájába), akkor tüzet fel kell szítani a prána
váju
lefelé irányítása által. Ekkor a tűz elkezdi égetni a
Kundaliní kígyó farkát, és az apána
váju
és a tűz kettős ereje által mozgatva a kígyó felemelkedik a
csakrákon keresztül. A bölcs Vaszistha is azt mondja, hogy a
Kundalinít az apána
és a tűz által lehet felébreszteni, és hogy úgy mozog fölfelé,
mint egy kobra (Vaszistha-szamhitá
2.17-18).
Raghuvíra
több részletre is kitér Kumbhaka
Paddhatíjában
(57-59), mely kizárólagosan a pránájámával
foglalkozik. Azt mondja, hogy az apána
fölötti uralom (apána
dzsaja)
a múla
bandha
(gátzár), a múdrák
(energiapecsétek), a dháraná
(koncentráció), az agni
(tűz) elsajátítását, a Kundaliní felemelését és a szattva
guna
(intelligencia) fejlődését eredményezi.
Néhány
magyarázat: Az apána
(lefelé irányuló áramlat) és a múla
bandha
(gátzár) uralása közel azonos értelmű. Az egyik elsajátítása
a másik uralásához vezet. Az apána
uralása az agni
(tűz) felszításához vezet. Az erős agni
elégeti a méreganyagokat, és így erősíti az egészséget. Az
erős agni
a felfelé fordított apánával
kombinálva felébreszti a Kundalinít. Amikor egy fegyelmezett
gyakorló felébreszti a Kundalinít, akkor képessé válik a
dháraná
(koncentráció) és utána a magasabb ágak gyakorlására."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése