"Meg kell érteni, hogy a modernebb írásokban (vagyis amik a Kali-júga alatt születtek) a Kundaliní kifejezés arra utal, amit Patandzsali a dháraná alatt értett. Patandzsali korában (a Dvápara-júgában) az emberiség filozofikusabb és intellektuálisabb hajlamokkal rendelkezett. Abban a korban Patandzsali meghatározását, hogy a dháraná azt a képességet jelenti, hogy az elménket három óráig tudjuk egy dologra rögzíteni, univerzálisa elfogadták (Jóga-szútra 3.1). Jelenlegi korszakunkban, a Kali-júgában az emberek sokkal fizikaibb hajlamokkal rendelkeznek; ezért a jógik olyan meghatározást kerestek a dháraná kifejezésre, ami fizikai jelenséget is magába foglalt.
A
jógik megfigyelték, hogy a dháraná,
vagyis az elme rögzítése egy szattvikus
(szent) meditációs tárgyhoz három órára csak akkor volt
lehetséges, ha a pránát
felemeltük a magasabb csakrákba.
Ha a prána
az alsó csakrákra
korlátozódik, akkor a túlélés (múládhára
csakra),
szexuális azonosság (szvádhisthána
csakra)
vagy a vagyon, étel és tárgyak gyűjtése (manipúra
csakra)
terminusaiban fogja kifejezni magát. A felemelkedő pránát
nevezik Kundalinínek.
A Kali-júga fizika szemléletű jógijai most a
Kundaliní
felemelésének módjait keresték a dháraná
támogatása érdekében.
A
Kundaliní
felemelésének fő módszerei között a levegő, a tűz, vagy
mindkettő párhuzamos használatának útja szerepel. A „tűz
útja” az agni
(tűz) tisztítását és felélesztését jelenti, ezzel majd később
foglalkozunk részletesen. A „levegő útja” az apána
váju
felfelé fordítását és motorként való használatát jelenti a
Kundaliní
felemelésében. Emlékezzünk, hogy az apána
az egyedüli váju
áramlat, ami lefelé mutat, méghozzá erőteljesen. Ha felfelé
fordítjuk, az összes váju
együtt úgy fogja felszívni a Kundalinít,
mint egy óriási porszívó, és ezt nevezik a levegő útjának. A
Jóga-kundaliní
Upanisad
szerint az apánát,
amely általában lefelé áramlik, a múla
bandha
segítségével kell felemelni (1.64). Az upanisad
azt is mondja, hogy a felfelé áramló apána
összekeveredik az agnival
és együtt emelkednek a manipúra
csakrába
(1.65). Itt egyesülnek a prána
vájuval
(a felfelé irányuló életlevegővel) és a Kundaliní,
melyet felfelé szívnak a vájuk
és felszít az agni,
fel fog emelkedni a szusumnán
keresztül (1.66-67) Dióhéjban ez a dháraná
elérésének módja a modernebb jóga-sásztrák
leírása szerint. Ez azonban csak nyelvezetében különbözik az
ősibb megfogalmazástól. Például a szusumná
(központi energiacsatorna) kifejezést már a Cshándógja
Upanisad
is használja (13.6.6), mely évszázadokkal megelőzi a
Jóga-szútrát.
Ezt
azért magyaráztam el némileg részletesebben, hogy megmutassam,
hogy alaptalan egyes nyugati tudósok állítása, mely szerint
létezett a védikus látnokok jógája, azután az ősi Upanisadok
jógája, majd Patandzsali klasszikus jógája, és végül a modern
hatha-jóga
szövegek újabb jógája. Nem ez a helyzet. Sok ezer éven keresztül
fennállt a bölcsek és sziddhák
folyamatos, összefüggő tradíciója, akik ugyanazokat a misztikus
tapasztalatokat élték meg. Ami változott, az csupán a közönség
volt, és annak képessége, hogy mennyire értette meg a
tanításokat. Éppen ezért a jóga egyazon tanítását különböző
nyelvezetbe öltöztették és különböző módszereket
alkalmaztak, hogy ugyanabban a misztikus tapasztalatban részesítsék
a közönséget, melynek összetétele sokat változott az évezredek
során."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése