"A pránájáma mentális és spirituális hatásai
A
Sándílja
Upanisadban
találjuk azt az utasítást, hogy a hullámzó pránát
le lehet csillapítani a pránájáma
gyakorlása által (46. vers). De miért érdekelne bennünket
ezeknek a hullámzásoknak a lecsillapítása? A nagy sziddha,
Góraksa Nátha elmagyarázta a Góraksa-satakában,
hogy ameddig a prána
mozog, az elme is mozog, és amikor a prána
lecsillapodik, az elme is lecsillapodik (94. vers). A csendes elmét,
mint ahogy egy csendes tavat is, használhatjuk arra, hogy
megpillantsuk a saját tükörképünket. Ha a tó felszíne
hullámos, akkor torzak lesznek a visszatükröződő képek. Ha
viszont az elme tavának felszíne csendes, akkor az elme, mint egy
tiszta kristály, bármit képes visszatükrözni, ami felé
fordítjuk, ebben az esetben az önvalót is (Jóga-szútra
1.41.).
Így válik lehetővé önmagunk megismerése. Ebből az okból
kifolyólag vizsgálták a jógik az elme lecsendesítésének
módszereit. Ebből a kutatásból a pránájáma
emelkedett ki, mint a legközvetlenebb módszer a meditáció
előkészítéséhez, azon a megfigyelésen alapulva, hogy a
gondolatot a
prána
működteti. Amikor a prána
lecsillapodik, a gondolat is elcsitul.
Dzsagadguru
Sankarácsárja Jóga-tárávalíjában
elmagyarázza a magasabb ágak és a pránájáma
közötti kapcsolatot. Azt mondja, hogy amikor elérjük a pránájáma
tökéletességét, a Kundaliní
belép a jógik által központi energiacsatornának (szusumná)
nevezett vezetékbe, és akkor jön létre erőfeszítés nélkül a
dháraná
(koncentráció, a jóga hatodik lépcsőfoka), és a dhjána
(meditáció, a hetedik lépcsőfok) (12, 14. versek). Sankara itt
egyértelműen azt állítja, hogy a pránájáma
okozza a Kundaliní
felemelkedését, és maga a Kundaliní erősíti meg a dháranát
és a dhjánát.
A Kundaliní
segítsége nélkül a dháraná
és a dhjána
elérése nagyon sok erőfeszítést igényel. Valójában ez azt
jelenti, hogy sok évtizeden keresztül tölthetünk napi több órát
a légzésünket figyelve, és mégsem jutunk túl messzire. Ez
egészen egyszerűen annak a ténynek köszönhető, hogy ha a
pránánk
az egyik alsó csakránkban koncentrálódik, akkor az elménket
természetesen a túlélés és félelem (múládhára
csakra),
szaporodás és érzelmek (szvádhisthána
csakra),
vagy a befogadás és vagyon (manipúra
csakra)
témái fogják lekötni. Ha felemeljük a Kundalinít
a harmadik szembe (ágjá
csakrába),
akkor automatikus és spontán módon belépünk a mély meditációba,
ahogy Sankara magyarázza, és az ő választott eszköze a
pránájáma.
Hasonló
szellemben a Brihadjógi
Jágjavalkja Szmriti
kijelenti, hogy tudatlanok azok, akik azt gondolják, hogy a
felszabadulás elérhető kizárólag a tudás által, az
advaita-védántinokra
célozva ezzel (9.34.). Ehelyett, a tudás és a nyolc lépcsőfok,
különösen a pránájáma,
dháraná
és dhjána
alkalmazása által érhető el a felszabadulás. Ezt a bizonyos
filozófiát
karma-gjána-szamuccsajának
nevezik, ami arra utal, hogy a felszabadulás a tudáson és
cselekvésen keresztül érhető el. Ezt a filozófiát T.
Krishnamacharya is elismerte, és ő is a Védánta
kritikusa volt.
A
Hatha-jóga
Pradípiká
című tantrikus
szöveg szerint, ha a prána
egyszer belép a központi vezetékbe (szusumnába),
akkor megfékezi az elmét (manónmaní)
és lecsillapítja azt (2.41-42). E cél elérése érdekében
különböző kumbhakákat,
vagyis légzésvisszatartásos pránájámákat
javasol. Ugyanezt állítja Srínivászajógí a Hatharatnávalí
című szövegben (2.3-4). A Hatha-jóga
Pradípiká
némileg rávilágít arra, hogy pontosan milyen összefüggés van
egyrészről a meditáció, és annak célja, a felszabadulás,
másrészről a pránájáma
között. A Pradípiká
kijelenti, hogy tizenkét pránájáma
alkot egy pratjáhárát
(az ötödik tag), tizenkét pratjáhára
egy dháranát
(a hatodik tag), tizenkét dháraná
egy dhjánát
(a hetedik tag), tizenkét dhjána
pedig egy szamádhit
(a jóga nyolcadik tagja és csúcspontja) (1.36-37). Azt is
kijelenti, hogy azok, akik a gjánáról
(tudásról) beszélnek, anélkül, hogy megszilárdították volna a
pránájukat
a pránájáma
segítségével, képmutatók (8.15), és csak azt tekinti
felszabadultnak, akinek a pránája
nem mozog belégzés és kilégzés közben (10.36). Itt ismét azt
látjuk, hogy a pránájámában
elért eredmények alapján határozzák meg a jógi misztikus
képességeinek mértékét, hogy megkülönböztessék a sziddhit
(tökéletességet) elért jógit az advaita
védántinoktól,
akik mindig a tudásukkal büszkélkednek, de sokszor csak forró
levegőt lehelnek ki (ironikusan szólva)."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése