"A középkori szövegek a pránájámáról és a karmáról
Következőként
a középkori hatha-jóga szövegekben találkozunk azzal az
elképzeléssel, hogy a pránájáma eltörli a rossz karmát.
A Hatha-jóga Pradípiká szerint minden karma megsemmisül,
amikor a pránájáma mesterévé válunk (8.18.) Szundaradéva
Hatha Tatva Kaumudíja egyetért azzal, hogy a pránájáma
a káros karma hegyeit szünteti meg (38.57.), míg Dzsajatáráma
Jóga-pradípjakája (mely egy hindi nyelvű szöveg, nem
szanszkrit) pedig kiterjeszti ezt a hatást minden fajta karmikus
visszahatásra (505-510). Amikor a szövegek minden fajta karmáról
beszélnek, akkor a következőkre utalnak:
- Arra a karmára, amit a múltban hoztunk létre, és még nem hozta meg a gyümölcsét, vagyis a karmikus tárházban várakozik (szancsita karma);
- Arra a karmára, amit a múltban hoztunk létre, és már megérett a gyümölcse, vagyis aktív, és amely a jelenlegi testünket létrehozta (prarábdha karma);
- Arra a karmára, amit jelenleg hozunk létre és amely jövőbeni megtestesülésekhez fog vezetni (krijamána karma).
A
pránájáma mindezeket megsemmisíti.
Anélkül,
hogy túlzottan sok részletbe merülnék a karmával kapcsolatban
egy könyvben, amely lényegében a pránájámáról szól,
megfigyelhető az, hogy amikor valaki egy új dologba kezd az
életében, vagy új irányba fejlődik, miután a kezdeti lelkesedés
elmúlt, a régi tendenciák kezdenek újra felerősödni. Ez például
jelentheti azt, hogy újabb és újabb technikákat próbálunk ki,
de bizonyos akadályokat mégsem tudunk legyőzni. Ennek az az oka,
hogy vannak bizonyos karmák (prarábdha karmák), melyek a
jelenlegi testünk és elménk létrehozásával kapcsolatosak.
Ezeken a karmákon nehéz túllépni, és automatikusan felerősödnek,
amint lehetőségük nyílik rá. Ezek a karmák annyira belén
vésődtek, hogy egyes indiai iskolák szerint sorsszerűnek kell
őket tekinteni és el kell fogadnunk őket.
Hasonlóképpen,
vannak karmák, melyeket a múltban gyűjtöttünk össze, de még
nem hozták meg a gyümölcsüket. Ezekkel, a karmikus tárházban a
megfelelő triggerre várakozó szancsita karmákkal az a
probléma, hogy nem tudjuk, mit fognak eredményezni. Még ha
jelenleg szerencsés helyzetben is vagyunk, ezek a karmák negatívak
lehetnek. Van egy közhiedelem, mely szerint csupán azért, mert
most szerencsés helyzetben vagyunk, mindig meg fogjuk ezt érdemelni.
De a karma tanítása szerint megtörténhet, hogy éppen a jó
karmánk utolsó maradványai merülnek ki. Ebből az a tanulság,
hogy sohase pihenjünk meg a babérjainkon, és mindig törekedjünk
a spirituális fejlődésre. A jógi arra törekszik, hogy
megszüntesse ezeket a karmákat, mielőtt meghozzák gyümölcsüket.
A
karma harmadik fajtája, a krijamána karma az, amelyet jelen
pillanatban hozunk létre, és a jövőben fogja meghozni a
gyümölcsét. A krijamána azt jelenti, hogy most alakítjuk
a sorsunkat. Azt, hogy mik leszünk a jövőben, jelenlegi
gondolataink, beszédünk és tetteink határozzák meg.
A
múlt rishijei és a sziddhái biztosítanak afelől,
hogy a karma e három típusát el lehet égetni a pránájáma
tüzében, ami a múlttól való teljes megszabaduláshoz vezethet.
Szundaradéva ezt különösen egyértelművé teszi a Hatha Tatva
Kaumudíban.
Először
is elmagyarázza, hogy a jógi a Kundaliní felemelkedése
által ismeri meg a háromféle karmát (46.30), és utána a
pránájámán keresztül semmisíti meg őket. Később
ugyanebben a szövegben megerősíti, hogy az intenzív gyakorlás
megszünteti az összes tudatalatti benyomást (szamszkárát)
és azt a karmát, ami mér meghozta gyümölcsét (prarábdha
karma) (51.20). Ez az egyértelmű állítás különösen
értékes, mivel ezt a fajta karmát a legnehezebb megsemmisíteni,
mivel már létrehozta jelenlegi testünket és erős kapcsolatban
áll vele. Modern kifejezéssel élve azt mondhatjuk, hogy ez a karma
a DNS-ünkbe van kódolva, illetve ez hozta létre a jelenlegi
testünk DNS-ét."
5 megjegyzés:
ha a karmánktól teljesen megszabadultunk mi lesz velünk a jövőben?
Elérjük a kaivalját, vagyis a felszabadult állapotot, és kikerülünk a reinkarnációs körforgásból.
Ezt a forma nélküli létet elég nehéz elképzelni, tudunk erről valamit?
A Bhagavad Gítát olvasva nem találkoztam ennek leírásáról, vagy csak elkerülte a figyelmemet? Vajon a védákban valahol található erről a "létről" szóló megnyilatkozás?
Nem mondtam, hogy forma nélküli. A Bhagavad-gítában is sok szó esik a felszabadulásról, olvasd el még egyszer!
Köszi, tervezem :), és a Srimad Bhagavatamot is.
A felszabadulást értem, de ha kikerültünk a körforgásból és még a testben vagyunk, a test elhullik, a lélek örök nekem ebből a forma nélküli következik.
Megjegyzés küldése